Ingredientele alergene din produsele alimentare trebuie trecute obligatoriu pe etichete, în cazul produselor din magazine, şi în meniuri, la restaurante, din 13 decembrie, iar din 2016 consumatorii trebuie informaţi, în acelaşi mod, şi despre valoarea nutritivă a alimentelor.
Noile reglementări sunt prevăzute în Regulamentul UE 1169/2011, prin care se urmăreşte o mai bună informare a consumatorilor, pentru protejarea sănătăţii şi intereselor acestora.
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Marius Dunca, a declarat, pentru Mediafax că cei care nu respectă noile prevederi pot primi amenzile sunt între 1.000 şi 10.000 de lei pentru etichetare incorectă şi între 5.000 şi 50.000 de lei pentru practici comerciale incorecte, dacă se constată că informaţiile respective au fost ascunse în mod intenţionat. În cea de-a doua ipoteză, va fi aplicată şi măsura opririi temporare de la comercializare a produselor, până se face o etichetare corespunzătoare.
Regulamentul nr.1169/2011 prevede obligativitatea etichetării ingredientelor cu efecte alergene în cazul produselor oferite consumatorilor sub formă ambalată, vândute în vrac sau servite în restaurante. Componentele alergene din produse trebuie să fie înscrise în listă astfel încât să se evidenţieze de restul ingredientelor.
De asemenea, trebuie obligatoriu indicată pe etichetă ţara de origine sau locul de provenienţă pentru carnea de porc, de oaie, de capră şi de pasăre, miere, fructe, legume şi peşte. În prezent, este obligatorie indicarea originii numai în cazul cărnii de vită şi mânzat, ca urmare a situaţiei create de boala “vacii nebune”.
Totodată, regulamentul introduce elemente suplimentare de etichetare în cazul produselor alimentare cu adaos de cofeină în conţinut, altele decât băuturile pe bază de cafea şi ceai. Pe aceste produse este obligatorie înscrierea expresiei: “Adaos de cofeină. Nu se recomandă copiilor şi femeilor însărcinate”.
Aceste prevederi trebuie respectate în România începând de sâmbătă 13 decembrie.