UNICEF salută inițiativa Parlamentului României cu sprijinul Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și a Persoanelor Vârstnice și a Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție (ANPDCA) de a interzice instituționalizarea copiilor sub trei ani, potrivit unui comunicat remis presei.
Revizuirea legii transmite un mesaj puternic: copiii sunt o prioritate și România continuă să fie una dintre țările lidere în regiune în ceea ce privește implementarea de reforme cheie pentru copiii vulnerabili. Ca urmare a Conferinței Regionale organizate de UNICEF în decembrie 2012 pe tema interzicerii instituționalizării copiilor sub trei ani, România este una dintre primele țări care îndeplinește acest angajament. Revizuirea legii este în concordanță cu cele mai noi recomandări ale Uniunii Europene și internaționale.
“Sub coordonarea președintelui Camerei Deputaților, Valeriu Zgonea, a inițiatoarei legii, deputata Gabriela Podașcă, împreună cu Ministerul Muncii și ANPDCA, România a făcut un pas important în ceea ce privește protejarea drepturilor copilului. Prin intermediul acestei inițiative, România își demonstrează din nou potențialul de a deveni un lider în regiune în ceea ce privește protejarea drepturilor copilului. Suntem gata să sprijinim Autoritatea Națională și Direcțiile Generale pentru Asistență Socială și Protecția Copilului în implementarea acestei legi la nivel național și local începând cu ianuarie 2015 și pe mai departe pentru a continua procesul de dezinstituționalizare cu scopul de a nu mai avea niciun copil în instituții tradiționale până în 2020”, a declarat Sandie Blanchet, Reprezentantul UNICEF în România.
Această lege va fi un al exemplu de bună practică în ceea ce privește protejarea copiilor vulnerabili pe care România îl va împărtăși cu alte țări din Europa și nu numai. Totodată, UNICEF face apel pentru creșterea investițiilor în servicii sociale la nivel local pentru a preveni separarea nenecesară a copiilor de familiile lor. Pe baza experienței internaționale și locale, există evidențe care arată că un asistent social în fiecare comunitate, adesea împreună cu un asistent medical și un mediator școlar, contribuie la realizarea drepturilor copiilor la mediu familial, educație și sănătate.