Proiectele privind infrastructura creşelor şi grădiniţelor reprezintă o prioritate pentru perioada 2014-2020, valoarea totală a investiţiei pentru întregul sistem fiind de aproape 600 milioane de euro, a anunţat, luni, ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, la deschiderea lucrărilor celei de a şaptea Conferinţe pentru Educaţie a Băncii Mondiale.
“Pentru că banii din 2007-2014 riscau să rămână necheltuiţi la Transporturi şi la Mediu, în primăvara lui 2013, cu aprobarea Bruxelles-ului, s-a făcut transferul de la cele două programe sectoriale către Programul sectorial dezvoltarea regională, cu destinaţie unică şcoli. Este vorba despre 240 de milioane lei. Acum, primarii depun dosare pentru infrastructura şcolară. Sunt eligibile şantierele începute şi neterminate de-a lungul timpului, mai puţin grădiniţe, pentru că aşa s-a scris programul în 2005-2006-2007. De aceea, pe 2014-2020, pe infrastructură, creşele şi grădiniţele sunt prioritare. Vorbim de aproape 600 milioane de euro pentru întreg sistemul de învăţământ, dar prioritate au creşele şi grădiniţele”, a explicat ministrul Educaţiei.
Pricopie a precizat că proiectele cu Banca Mondială au trei direcţii de acţiune. “Prima este pe bugetul consolidat. Guvenul României are un împrumut de aproximativ de un miliard de dolari, bani care merg la buget, dar primii beneficiari sunt cei din sănătate şi din educaţie. A doua componentă, folosind bani europeni, adică fonduri structurale, am angajat Banca Mondială să ne ajute să dezvoltăm strategiile pentru reducerea părăsirii timpurie a şcolii, educaţia pe tot parcursul vieţii şi strategia pentru creşterea gradului de participare în învăţământul superior. Aceste strategii sunt aproape gata acum, în faza de consultare în teritoriu”, a spus Pricopie, citat de Mediafax.ro.
De asemenea, Ministerul Educaţiei lucrează cu Banca Mondială la două strategii. “Mai sunt încă două strategii pe care nu le dezvoltăm cu Banca Mondială, dar lucrăm cu Banca Mondială, pentru că ele trebuie să fie unitare, să fie integrate. Este vorba de strategia de infrastructură educaţională, pe care o dezvoltăm cu BEI, şi este strategia de competitivitate, dezvoltată cu un consorţiu de universităţi şi institute de cercetare, plus expertiză internaţională. Toate aceste cinci strategii, care trebuie să fie realizate într-o viziune unitară, vor asigura dezvoltarea Programului operaţional pe resursă umană şi a Programului operaţional pe competitivitate pentru 2014-2020”, a precizat demnitarul.
Remus Pricopie a explicat că ordonarea priorităţilor de investiţii în sistemul de învăţământ trebuie făcută “gospodăreşte”. “Ne uităm şi la infrastructură, că degeaba aducem manuale noi dacă plouă în clasă. Deci încercăm să abordăm problemele gospodăreşte. Reparăm şcolile, aducem profesori de calitate. Apoi, problema creşterii salariilor pentru cadrele didactice este o problemă prioritară. Sigur că n-o poţi face peste noapte, dar dacă ne uităm la ce s-a întâmplat în ultimii doi ani am văzut că, în primul rând, s-au recuperat sumele pe salariul de bază. Din păcate, nu şi toate sporurile”, a spus el.