• Experții de la British Council susțin că este timpul ca profesioniștii din educație să fie cei care decid ce metodologie ar trebui să ghideze utilizarea noilor tehnologii, nu invers.
  • Conform sondajului Viitorul limbii engleze, organizat de British Council, engleza va continua să fie cea mai vorbită limbă din lume în viitorul apropiat.
  • Multilingvismul și multiculturalismul sunt o realitate în majoritatea țărilor europene, iar reflectarea acestei realități sociale în programa școlară ar contribui la îmbogățirea sa.

British Council, organizația internațională a Marii Britanii pentru relații culturale și oportunități educaționale, tocmai a prezentat rezultatele unui sondaj care răspunde la câteva dintre întrebările cheie incluse în cartea Viitorul limbii engleze: Perspective globale, în cadrul primei aniversări de la publicarea sa. La sondaj au participat în total 1.792 de profesioniști din domeniul educației, în principal profesori, lideri și funcționari publici, din 92 de țări, inclusiv Europa.

Rezultatele arată că 60% dintre respondenții din întreaga lume cred că engleza va rămâne „cu siguranță” cea mai vorbită limbă din lume.

Europa este regiunea cu cel mai mare procent de profesioniști (49,6%) din lume, care consideră că țările în care se vorbește doar limba engleză vor fi „probabil” dezavantajate în viitor, urmați de alți 19,9% care afirmă că aceste țări vor fi „cu siguranță” afectate.

A fi multilingv este o realitate pentru mulți europeni care trebuie să cunoască alte limbi în afară de engleză. În aceste țări, persoanele care vorbesc doar limba engleză pot avea un dezavantaj, deoarece este necesar nu numai să vorbești alte limbi, ci și să fii cu adevărat multicultural”, a declarat Mina Patel, coautoarea cărții Viitorul limbii engleze: Perspective globale și coordonatoarea programului de cercetare Viitorul limbii engleze.

În Europa, există un echilibru între respondenții care cred că profesorii vor fi afectați „parțial” de inteligența artificială (AI) (48,2%) și cei care spun că „nu” vor fi afectați (43,5%). Conform rezultatelor globale raportate în funcție de profesie, 50,9% dintre profesori și 51,3% dintre funcționarii publici din întreaga lume au răspuns că profesorii nu vor fi înlocuiți de inteligența artificială.

Mina Patel afirmă că: „Educația este afectată de utilizarea inteligenței artificiale, la fel ca și alte sectoare de activitate. Tehnologia nu schimbă ceea ce facem, ci modul în care ne desfășurăm activitatea. AI nu va înlocui profesorii, deoarece tinerii care învață limbi străine în mod informal sunt și cei care spun că au nevoie de profesori care să-i îndrume. Acest lucru înseamnă că rolul profesorului este fundamental și că avem în continuare nevoie de susținerea și structura pe care sistemele de învățământ le pot oferi”.

În ceea ce privește procesul de învățare, 44% dintre respondenții din întreaga lume consideră că persoanele care învață limba engleză dobândesc „parțial” cunoștințele necesare pentru viitor, urmați de 29% dintre respondenți care afirmă că aceste persoane dobândesc „toate” cunoștințele necesare.

Dintre participanții europeni, 58,7% au răspuns „da, parțial”, în timp ce doar 2,5% au răspuns „da, toate”. 23,6% dintre participanți și-au exprimat îndoielile cu privire la acest subiect răspunzând „nu sunt sigur”.

La mesele rotunde organizate în cadrul cercetării pentru cartea Viitorul limbii engleze: perspective globale, participanții europeni au menționat că tinerii nu sunt pe deplin pregătiți atunci când se angajează la un nou loc de muncă. Acest lucru înseamnă că limba și abilitățile lingvistice corelate sunt aspecte foarte diferite. Va fi necesară concentrarea pe integrarea abilităților și a limbii, deoarece limba nu funcționează în mod izolat: o folosim cu un scop și este indispensabilă”, comentează coordonatoarea programului de cercetare Viitorul limbii engleze.

Tendințe și predicții

  1. Inteligența artificială generativă și rolul profesorilor. Percepția a evoluat, iar inteligența artificială este acum privită ca o oportunitate pentru gândire nonconformistă și dincolo de inegalitate. Având în vedere această realitate, Patel remarcă importanța de a „a nu lăsa profesorii în urmă” într-un scenariu în care elevii știu mai multe despre tehnologie și sunt capabili să o folosească într-un mod mai inteligent decât profesorii lor. Experta consideră că este momentul potrivit ca profesioniștii din domeniul educației să fie cei care să stabilească metodologia care trebuie să ghideze utilizarea noilor tehnologii și nu invers, pentru ca profesorii să fie în continuare calificați și stăpâni pe situație.

  2. Bunăstarea profesorilor. Pe aceeași linie cu prima predicție, există o dezbatere aprinsă despre rolul în continuă evoluție al profesorilor și despre modul în care acesta le poate afecta bunăstarea emoțională. Patel aduce în prim-plan o reflecție generală asupra volumului de muncă și a cerințelor actuale pentru profesori, asupra valorii sociale și a recunoașterii muncii lor și asupra lipsei oportunităților de formare în acest mediu dificil.
  • Multilingvismul. Dezbaterea despre modul în care engleza își găsește locul lângă alte limbi și despre cum le putem folosi pe acestea pentru a învăța engleza este în toi. În țările în care sunt în joc mai multe limbi, atât în societate, cât și în sala de clasă, se discută despre modul în care engleza ar trebui să coexiste cu ele în programa școlară.
  • Învățarea informală și reforma educației. Având în vedere faptul că o mare parte din învățare are loc în afara sălii de clasă și întâmplător (la locul de muncă sau folosind rețelele sociale, cursuri online și instrumente de inteligență artificială), sistemele de învățământ publice și private ar trebui să se gândească cu atenție la acest lucru. Colaborarea dintre sectorul public și cel privat pentru a valorifica modalitățile informale de învățare în sistemele educaționale este esențială pentru a stimula creativitatea și orarele flexibile, aliniate la nevoile actuale ale elevilor și ale întregii societăți.
  • Evaluare. Profesioniștii din domeniul educației recunosc importanța acesteia și sprijinul care ar trebui acordat profesorilor, în special pentru evaluarea formativă, pentru a-i ajuta pe elevi în procesul de învățare și dezvoltare.

Dedicați inovației în educație: Cercetări și evenimente viitoare

Următorii pași de pe agenda de cercetare Viitorul limbii engleze includ patru demersuri diferite derulate de universitățile din Marea Britanie, care în 2023 au primit granturi de cercetare Viitorul limbii engleze. Există un proiect în derulare care compară programele pentru predarea limbii engleze din diferite țări, cu un proiect pilot în Asia de Est, și au fost comandate noi cercetări despre impactul socio-economic al limbii engleze. Profesioniștii interesați să participe și să afle despre cele mai recente activități de cercetare despre viitorul acestei limbi pot accesa această pagină web: www.britishcouncil.org/future-of-english.

Pe 19 și 20 noiembrie 2024, British Council va găzdui ELTons Festival of Innovation. Acest eveniment este o dezvoltare a premiilor pentru inovație ELTons, care sărbătoresc inovația în predarea, învățarea și evaluarea limbii engleze. Se va desfășura sub forma unui program online de evenimente gratuite, care va culmina cu anunțarea câștigătorilor premiilor din acest an. Programulva include conținut și despre Viitorul limbii englezei și tendințele din acest sector. Profesorii interesați să participe se pot înscrie aici: www.britishcouncil.org/english-assessment/eltons/festival-of-innovation.

Cartea Viitorul limbii engleze: context

Viitorul limbii engleze: Perpective globale concluzii în urma meselor rotunde la care au participat 92 de experți și factori de decizie din domeniul educației, din 49 de țări și teritorii. Având în vedere că 67% din populația globală a fost expusă sau a vorbit engleză în 2017, cartea British Council își propune să găsească indicii pentru a înțelege peisajul actual al utilizării sale și să ajute factorii de decizie și experții în educație să planifice și să se pregătească pentru nevoile viitoare. Această lucrare prezintă, de asemenea, recomandări privind agenda care ar trebui să ghideze cercetarea privind limba engleză în următorii ani, inclusiv proiectarea cadrelor pentru evaluarea eficacității metodologiilor și politicilor educaționale; crearea de profiluri de competență în limba engleză, care să permită comparații între țări și regiuni; și măsurarea beneficiilor sociale și economice, asociate cu dezvoltarea abilităților lingvistice de engleză.

British Council este organizația internațională a Marii Britanii pentru relații culturale și oportunități educaționale. Susținem pacea și prosperitatea, construind legături, înțelegere și încredere între oamenii din Marea Britanie și țările din întreaga lume. Această susținere se traduce în practică prin implicarea noastră în artă, cultură, educație și predarea limbii engleze. Lucrăm în peste 200 de țări și teritorii și suntem pe teren în peste 100 de țări.