Conform unui nou raport publicat de UNICEF, fetele din întreaga lume rămân în urma băieților la matematică. Sexismul și stereotipurile de gen se numără printre cauzele principale ale acestei situații.
Raportul Solving the equation:Helping girls and boys learn mathematics (Rezolvarea ecuației: Cum îi ajutăm pe băieți și fete să învețe matematică) prezintă noi date culese din peste 100 de țări și teritorii. Raportul arată că băieții au de 1,3 ori mai multe șanse decât fetele să dobândească competențe matematice. Normele de gen și stereotipurile cultivate de profesori, părinți și colegi privind inabilitatea înnăscută a fetelor de a înțelege matematica contribuie la aceste disparități. Totodată raportul arată și că acestea subminează încrederea fetelor în propriile puteri, pregătindu-le astfel pentru eșec.
„Fetele au aceleași abilități de învățare a matematicii ca și băieții, ceea ce le lipsește însă, sunt șansele egale de a dobândi aceste competențe esențiale”, a declarat Catherine Russell, director executiv al UNICEF. „Trebuie să eliminăm stereotipurile de gen și normele sociale care le înfrânează evoluția fetelor și trebuie să facem mai mult pentru a ajuta fiecare copil să dobândească abilitățile de bază necesare pentru a reuși în școală și în viață”.
Deprinderea competențelor de matematică contribuie la consolidarea memoriei, a înțelegerii și a capacității de analiză, care la rândul lor îmbunătățesc capacitatea copiilor de a crea, arată raportul. Înaintea summitului Organizației Națiunilor Unite pentru Transformarea Educației, UNICEF avertizează că în lipsa dobândirii competențelor matematice de bază și a altor cunoștințe esențiale, copiii vor avea dificultăți în a realiza sarcini de bază precum rezolvarea problemelor și susținerea raționamentelor logice.
Analiza datelor din 34 de state cu venituri mici și medii prezentată în raport arată că, pe lângă faptul că fetele au întârzieri de învățare comparativ cu băieții, trei sferturi dintre elevii din clasa a patra nu au dobândit competențe de calcul de bază. Conform datelor provenite din 79 de state cu venituri medii și mari, peste o treime dintre elevii de 15 ani au în continuare nevoie să dobândească cunoștințe minime de matematică.
De asemenea, bunăstarea gospodăriei este un factor determinant. Analiza arată că elevii din gospodăriile cele mai înstărite au de 1,8 ori mai multe șanse de a dobândi competențe de calcul până în clasa a patra comparativ cu copiii din gospodăriile cele mai sărace. Copiii care sunt înscriși în programe de îngrijire și de educație timpurie au de 2,8 ori mai multe șanse de a avea competențe minime de matematică până la vârsta de 15 ani comparativ cu cei care nu participă la astfel de programe.
Același raport arată că impactul pandemiei de COVID-19 a afectat și mai mult dobândirea competențelor de matematică de către copii. În plus, aceste analize se concentrează pe băieții și fetele înscriși în prezent în sistemul de învățământ. În statele în care probabilitatea ca fetele să nu meargă la școală este mai mare ca în cazul băieților, discrepanțele generale în materie de competențe matematice sunt probabil și mai mari.
UNICEF face apel către guverne pentru a-și lua angajamentul de a le oferi tuturor copiilor educație de calitate. Îndemnăm guvernele să își reînnoiască eforturile și investițiile pentru a reînscrie și a ține copiii în sistemul de învățământ, să sporească accesul la cursuri remediale și de recuperare, de a-i susține pe profesori și de a le oferi instrumentele necesare, precum și de a se asigura că școlile oferă un mediu sigur și stimulant, astfel încât toți copii să fie pregătiți să învețe.
„Cunoștințele unei întregi generații sunt amenințate, deci nu există vreme pentru promisiuni goale. Pentru a transforma educația în beneficiul fiecărui copil, trebuie să acționăm acum”, a declarat Catherine Russell.