Danone România anunță rezultatele celui mai recent studiu privind interesul și comportamentul de consum al românilor în ceea ce privește produsele pe bază de plante și dieta flexitariană.
Astfel, deși pentru români, carnea rămâne un produs nelipsit de pe mese, 56% consumând aproape zilnic carne, iar 31% de 1-2 ori pe săptămână, crește interesul și pentru produse pe bază de plante. 34% dintre români consumă în mod regulat produse pe bază de plante, 8% dintre aceștia chiar aproape în fiecare zi, în timp ce aproape o treime consumă ocazional. Analiza preferințelor alimentare ale consumatorilor în ceea ce privește categoria de produse pe bază de plante a fost realizată de Danone în trei țări: România, Bulgaria, Ungaria.
Produsele pe bază de plante sunt o categorie în creștere în rândul preferințelor consumatorilor români, iar motivele pentru care astfel de produse sunt introduse din ce în ce mai des în dieta zilnică nu se mai limitează doar la perioadele de post sau anumite intoleranțe alimentare care nu fac posibil consumul unor altor tipuri de produse. Conform analizei Danone România, 51% dintre români consideră că produsele pe bază de plante sunt benefice pentru sănătate, în timp ce 16% achiziționează astfel de produse pentru gustul lor, iar 13% pentru că au un impact negativ redus asupra mediului.
Cum arată consumul pe bază de plante la români?
O treime din populație consumă produse pe bază de plante în mod regulat și o altă treime ocazional. Consumul regulat de produse pe bază de plante este mai ridicat în rândul grupei de vârstă 25-34 ani. Din portofoliul Danone face parte și brandul Alpro, care oferă consumatorilor români o varietate de produse pe bază de plante, de la băuturi vegetale, produse fermentate, creme de gătit sau deserturi. La nivelul pieței, categoria de băuturi pe bază de plante înregistrează o creștere accelerată – cu 41,8% mai mult în 2021, față de 2020, brandul Alpro crescând mai rapid decât categoria, încă din 2019.
În prezent, 6 din 10 consumatori români iau în considerare impactul negativ asupra mediului atunci când achiziționează un produs. Față de celelalte țări participante la studiul Danone, atenția acordată impactului asupra mediului în procesul de achiziție, de către români, este mult mai ridicată, aceștia fiind mult mai receptivi la tendințele de consum.
“Produsele pe bază de plante reprezintă viitorul unei alimentații variate, viitorul unor opțiuni alimentare echilibrate și viitorul produselor prin care susținem mediul înconjurător cu și mai multă grijă. Ne bucurăm să vedem că și consumatorii români sunt din ce în ce mai atenți la sănătate, gust, impact asupra mediului, și se orientează vizibil către produsele pe bază de plante. Alpro va continua să ofere românilor opțiuni alimentare diverse, pentru cât mai multe nevoi specifice de consum, de la băuturi vegetale, deserturi, până la alternative pe bază de plante la iaurt sau creme de gătit, și va continua să-i sprijine pe cei care vor să adopte dieta flexitariană, prin varietate de produse și gusturi” a declarat Mircea Bălan, Head of Alpro Central Eastern Europe.
Românii flexitarieni
Dieta flexitariană presupune un consum variat de alimente, care nu constrânge consumatorul la eliminarea completă a cărnii din alimentație. Astfel, în acest stil de alimentație este posibil și consumul de carne sau pește, alături de fructe, legume sau produse pe bază de plante, acestea fiind o alternativă pentru cei care urmăresc o alimentație variată, dar fără a compromite gustul preparatelor.
În România, conform studiului Danone, termenul de flexitarian este cunoscut de 35% dintre români, cu 15% mai mult decât eșantionul total din toate cele 3 țări în care a fost derulat studiul. În plus, 7% dintre români sunt flexitarieni, cu 4% mai mult decât totalul eșantionului din celelalte trei țări supuse analizei, 3% sunt vegetarieni și doar 1% sunt vegani. În același timp, 89% dintre români nu urmează niciun regim alimentar, 92% dintre aceștia fiind bărbați.
România vs. Bulgaria și Ungaria
Conceptul de flexitarian este mai puțin cunoscut în Ungaria și Bulgaria, în timp ce în România conceptul este mult mai popular. În același timp, românii par să fie mult mai conștienți de ceea ce cumpără și de impactul produselor asupra mediului, decât vecinii din Ungaria sau Bulgaria.
La nivelul tuturor celor 3 țări participante la studiu, proporția consumatorilor regulați, care consumă cel puțin săptămânal produse pe bază de plante, este apropiată de proporția consumatorilor care achiziționează ocazional astfel de produse. Persoanele mai tinere care trăiesc în zonele urbane și cele cu venituri mai mari tind să reprezinte publicul principal pentru produsele pe bază de plante. Grija pentru sănătate este motivul principal pentru care sunt consumate astfel de produse în toate cele 3 țări.
Metodologie studiu:
Analiza Danone a fost realizată după aceleași criterii și instrumente sociologice în România, Ungaria și Bulgaria. În România, studiul a fost realizat pe un eșantion de 500 respondenți, din mediul urban și rural, femei și bărbați, cu vârste cuprinse între 18 – 65 de ani. Studiul s-a desfășurat în luna aprilie 2022, de către NMS Hungary Kft.