Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Monica Anisie, a declarat luni că învăţarea trebuie să continue în orice condiţii şi a sfătuit cadrele didactice să îi îndrume pe copii, dar ”să aibă grijă şi de sufletele lor”. “Noi toţi, noi, profesorii, ne-am dedicat viaţa acestor copii cărora trebuie să le modelăm viitorul. (…) Să fiţi sănătoşi şi să aveţi grijă şi de acum înainte nu numai de a-i învăţa, a-i îndruma pe elevii noştri, ci să aveţi grijă şi de sufletele lor. (…) Trecem în continuare printr-o perioadă grea, dar trebuie să ne adaptăm. (…) Cred că este foarte important pentru noi toţi să conştientizăm că trebuie să ne adaptăm, că trebuie să fim alături de copii, că trebuie să continuăm învăţarea în orice condiţii. Ştiu, au fost momente grele prin care am trecut din 11 martie şi până în prezent”, a spus Anisie, în cadrul unui eveniment organizat cu prilejul Zilei Internaţionale a Educaţiei.
Potrivit acesteia, obiectivele MEC precum încheierea anului şcolar trecut, dar şi desfăşurarea examenelor naţionale au fost îndeplinite.
“Semestrul al doilea al anului şcolar 2019 – 2020 a reprezentat pe finalul lui un moment greu, dar cu toţii ne-am unit forţele şi l-am încheiat cu bine. Obiectivele MEC au fost îndeplinite: încheierea anului şcolar în condiţii bune pentru elevi şi profesori şi susţinerea examenelor naţionale atât pentru elevi, cât şi pentru studenţi, dar şi susţinerea concursurilor pentru colegii noştri cadre didactice au fost obiective îndeplinite cu succes, dar aceste obiective nu puteau fi îndeplinite fără noi toţi şi acesta este meritul dumneavoastră. Vă mulţumesc tuturor celor peste 75.000 de cadre didactice care s-au implicat în realizarea examenelor naţionale! Vorbim despre Evaluarea Naţională. Sau cele peste 50.000 de cadre didactice care au muncit în toată această vară pentru a realiza examenul de Bacalaureat. Am avut un altfel de an încheiat cu succes pentru că ne-am unit forţele şi putem face lucrul acesta să rămânem uniţi şi în anul şcolar 2020 – 2021, an şcolar care începe altfel cu respectarea măsurilor pentru prevenirea şi combaterea îmbolnăvirilor”, a arătat ministrul.
Monica Anisie a mai spus că au fost realizate reperele metodologice pentru fiecare disciplină.
“Trebuie să fim alături de colegii noştri profesori. Tocmai de aceea am realiza reperele metodologice pentru fiecare disciplină în parte şi pentru fiecare nivel de studiu”, a adăugat ea.
La rândul său, Sorin Costreie, consilier de stat la Cancelaria Prim-ministrului, a sfătuit cadrele didactice să nu rămână “cantonate” în conţinuturile materiilor pe care le predau, întrucât partea “formativă este mai importantă decât cea “informativă”.
“Am uitat că dincolo de măşti, de dezinfectanţi şi distanţare educaţie este despre învăţare şi că învăţarea este adaptare şi că virtualul este noua realitate. Deci trebuie să ne adaptăm şi să ne învăţăm elevii şi studenţii noştri online şi offline, după caz, şi să nu uitaţi că educaţia este pentru oameni şi despre oameni. Nu uitaţi omenescul şi firescul din noi! Nu distrugeţi, ci hrăniţi mirarea şi entuziasmul copiilor noştri. Nu rămâneţi cantonaţi în conţinuturile materiilor pe care le predaţi! Luaţi-le ca sfaturi colegiale, este mai important un om întreg decât un om plin de informaţii. (…) Este mai importantă partea formativă decât cea informativă”, a fost mesajul acestuia.
Ziua mondială a educaţiei este marcată în fiecare an la 5 octombrie, începând cu anul 1994. Educaţia transformă vieţi şi se află în centrul misiunii UNESCO de a construi pacea, de a eradica sărăcia şi de a stimula dezvoltarea durabilă.
Desemnată de UNESCO, această zi marchează semnarea, în 1966, a ”Recomandării UNESCO/OIM (Organizaţia Internaţională a Muncii) privind statutul profesorilor”. Această recomandare, alături de cea “privind învăţământul superior” din 1997, constituie principalul cadru de referinţă pentru abordarea drepturilor şi responsabilităţilor cadrelor didactice la scară globală, potrivit site-ului en.unesco.org, scrie Agerpres.ro.
Pentru a fi recunoscută şi sărbătorită la nivel internaţional, pentru ca principiile celor două recomandări să fie respectate de fiecare stat în parte, federaţia globală a Uniunii Sindicatelor Cadrelor Didactice ”Education International” a lansat la 5 octombrie 1994, o campanie de promovare a meritelor cadrelor didactice şi a contribuţiei aduse de acestea în procesul educaţional, la nivel mondial. Totodată, a fost instituit Premiul Hamdan (2008) pentru a recompensa performanţele profesorilor. Acesta este acordat din doi în doi ani şi constă în suma de 300.000 de dolari americani, care se împart între trei laureaţi ale căror proiecte îşi propun să îmbunătăţească performanţele şi eficienţa profesorilor. Numele distincţiei vine de la susţinătorul proiectului, Sheikh Hamdan Bin Rashid Al-Maktoum, viceprim-ministru al Emiratelor Arabe Unite (1971-1973).
La împlinirea a 50 de ani de la adoptarea “Recomandării privind statutul profesorilor”, în 2016, Ziua mondială a educaţiei s-a sărbătorit pentru prima dată în cadrul unei noi agende mondiale, Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă. Adoptată de ONU în septembrie 2015, aceasta garantează o educaţie de calitate şi subliniază că, pentru atingerea acestui obiectiv, este nevoie nu numai de creşterea substanţială a numărului de cadre didactice calificate, ci şi de motivarea acestora, prin valorizarea muncii lor. Se estimează că până în 2030 vor fi necesare 3,2 milioane de cadre didactice suplimentare pentru a asigura învăţământul primar universal, şi încă 5,1 milioane de profesori, pentru asigurarea învăţământului secundar general (gimnazial).
În anul 2017, când s-au împlinit 20 de ani de la “Recomandarea UNESCO privind statutul cadrelor didactice din învăţământul superior”, această zi a fost sărbătorită sub sloganul “Predarea în libertate, împuternicirea profesorilor”, reluând tema din 2015.
În 2020, în contextual pandemiei COVID-19, această zi este marcată sub sloganul “Profesorii: Conducerea în criză, reimaginarea viitorului”. Problema conducerii cadrelor didactice în legătură cu răspunsurile la crize nu este doar oportună, ci este esenţială în ceea ce priveşte contribuţiile pe care cadrele didactice le-au adus pentru a oferi învăţare la distanţă, pentru a sprijini populaţiile vulnerabile, pentru a redeschide şcolile şi pentru a se asigura că lacunele în materie de învăţare au fost atenuate. Discuţiile vor aborda rolul profesorilor în consolidarea rezilienţei şi conturarea viitorului educaţiei şi al profesiei didactice, potrivit site-ului en.unesco.org.
În ţara noastră, Ziua mondială a educaţiei este marcată distinct de Ziua învăţătorului (5 iunie) începând cu anul 2013 şi a fost introdusă în structura anului şcolar 2013-2014, conform unei decizii luate, la 3 iunie 2013, de ministrul de atunci al Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie, şi de cei doi lideri ai sindicatelor din învăţământul preuniversitar, Simion Hăncescu (Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ) şi Marius Nistor (Federaţia Sindicatelor din Educaţie ”Spiru Haret”).