O jucărie aparent nouă, numită ”spinner”, un fel de titirez cu două sau trei petale, s-a răspândit de curând cu repeziciune în școli. Dar după aproximativ două luni de propagare a jocului, mulți profesori de pe ambele maluri ale Atlanticului s-au săturat deja de el și interzic aceste jucării care se presupune că ajută la calmarea stresului.
Aceste ”hand spinners” sau ”fidget spinners” sunt vedeta surpriză a acestei primăveri, spune Frédérique Tutt, expertă în piața de jucării la cabinetul internațional NPD Group. Statele Unite, iar de la sfârșitul lunii aprilie și toate țările europene ”sunt afectate de această nebunie rotativă”, spune aceasta, potrivit Agerpres.
Această nouă modă ar putea să dispară în câteva luni, la fel de brusc cum a apărut. Dar ea a relansat dezbaterea privind problemele de concentrare ale copiilor.
”Spinner-ele au venit de nicăieri: dintr-o dată, toți copiii păreau să aibă unul, spunând + mă ajută să mă calmez +”, povestește Meredith Daly, profesoară într-o școală publică de la periferia orașului Phoenix, în Arizona. ”La început nu știam ce să cred”.
În realitate, spinner-ul a fost creat acum două decenii de Catherine Hettinger din Florida, pentru a o distra pe fiica ei de șapte ani. Ea nu și-a putut permite brevetul pentru jucăria devenită acum omniprezentă, așa încât nu primește niciun penny din vânzări, dar insistă că este “mulțumită” de popularitatea ei bruscă, conform unui articol publicat la 5 mai de The Guardian. Ea a deținut brevetul timp de opt ani, dar l-a predat în 2005 pentru că nu-și putea permite taxa de reînnoire de 400 de dolari. Hettinger declară că originea spinner-ului se află într-o “o vară oribilă” la începutul anilor 1990, când suferea de miastenia gravis, o tulburare autoimună care provoacă slăbiciune musculară și avea grijă și de fiica ei, Sara, acum în vârstă de 30 de ani.
Spinner-ele au mai ales meritul de a fi silențioase, continuă Meredith Daly, o ușurare după luni de ”bottle-flip”, un exercițiu ce constă în aruncarea peste cap a unei ”sticle” de plastic pline cu apă în încercarea de a o face să cadă în picioare, care a fost o ”tragedie” la începutul anului școlar.
Dar, în curând, spune această profesoară, “copiii din clasă nu-și mai luau ochii la titirezul lor sau al colegilor”, făcând imposibil orice proces de învățare. Așa că împreună cu alți profesori am decis să nu le mai permitem copiilor să le scoată din ghiozdan în timpul orelor.
La fel ca mulți profesori americani care s-au declarat sătui de ”spinners” pe Twitter, ea nu mai tolerează aceste jucării decât la solicitarea expresă a părinților. Sau atunci când nevoia este dovedită, așa cum este uneori cazul copiilor cu tulburare de deficit de atenție, hiperactivitate sau anumite forme de autism.
Alte școli din Statele Unite ale Americii, Franța sau Anglia le-au interzis categoric, inclusiv în timpul pauzelor.
Spre regretul unor copii, ca Tom Wuestenberg, de opt ani, de exemplu. Chiar dacă el nu are nici o dificultate specială, acest mic newyorkez de origine belgiană spune că spinner-ul îl ajută să lucreze. ”Când nu mai am chef să lucrez, iau spinner-ul, rulez un pic și apoi revin la temele mele”, a spus el.
Noelle Cullimore, mamă a doi copii de șase ani, din Long Island, are o părere mai degrabă favorabilă față de jucărie. Copiii ei au în total șase ”spinners”. Fiul său hiperactiv de 10 ani, pe care l-a privat de tabletă și smartphone, de care era ”dependent”, ”se joacă în timp ce așteptăm autobuzul sau în mașină (…) și pare să-l relaxeze un pic ”, a explicat ea.
Oricât de enervante ar fi pentru ei acești titirezi, mulți profesori recunosc că un număr tot mai mare de copii au nevoie să fie dinamici sau să manipuleze ceva pentru a se concentra mai bine.
Având în vedere că nevoia de a face clic pe un pix sau de a bate din picior este mai puțin stigmatizată decât înainte, presarea bilelor sau pernele care-ți permit să te foiești pe scaun au devenit un lucru obișnuit în școli, spune Meredith Daly.
Întreaga problemă este de a găsi ceva care să nu perturbe cursurile. ”Am putea face, probabil, o mulțime de bani dacă am putea găsi o jucărie eficientă și silențioasă cu care copiii s-ar juca în timp ce scriu un eseu”, spune Meredith Daly.