Tot norodul: copii, parinti, studenti, someri, pompieri, actori, soferi, doctori, bancheri, sefi, frizeri, violonisti, academicieni, artisti, functionari, fotografi, profesori, poeti, IT-isti, biciclisti, corporatisti, bugetari, regizori, bucuresteni, provinciali, idealisti, bone, ochelaristi, navetisti, ziaristi, magistrati, piloti, toti, dar absolut toti sunt asteptati intre 3 si 5 decembrie 2016, intre 10 si 18, la Targul de Sfantul Nicolae de la Muzeul Taranului.
130 de mesteri mari, cei mai priceputi olari, fierari, cioplitori, lingurari, cojocari, cofetari, tesatoare, cusatorese, impletitoare, pielari, rudari, iconari… vin din toate zonele tarii cu lucruri frumoase, pe care le-au mesterit peste an.
Puteti admira si cumpara: jucarii, nuieluse, masti, ii, podoabe, opinci, cergi, scoarte, cosuri de nuiele, cauce, strachini, oale de sarmale, icoane, pristolnice, blide, marame, ibrice, mobilier pictat, carafe, chimire, curele, genti, alambicuri, blidare, copaite, sararite, pipernite, gavane, lingurare, linguri, fluiere, ocarine, impletituri din panuse, oale, scaunase, paretare, laicere, stergare, lazi de zestre, catrinte, camasi, fote, cahle, clopotei, zurgalai, turta dulce, cozonaci, mere, miere, placinte, cofeturi, tuica… si cate si mai cate.
Targ (o)randuit de Muzeul National al Taranului Roman.
De sambata, 3 pana luni, 5 decembrie 2016, de orele 10 de dimineata pana la 6 seara. Intrarea se face prin strada Monetariei.
Pret bilet: 4 lei, 2 lei (elevi, studenti, pensionari)
Sfantul Ierarh Nicolae, San Nicoara si Mos Nicolae… Ma mir din nou. Ce au in comun sfantul numit in carti „lacas curat al faptelor bune“ cu paznicul granitei apusene de pe cer si mosul care pune in ghetele copiilor o nuia si dulciuri? Ultimii doi sunt variante populare ale sfantului recunoscut de toti crestinii. San Nicoara este o creatie a satului, si Mos Nicolae una a mediului urban. Diferentele dintre cele doua variante sunt enorme. San Nicoara este patronul soldatilor, al marinarilor, al fetelor sarace, despre el exista legende, oamenii ii adreseaza rugaciuni. Mos Nicolae doroforul anticipeaza cadourile care urmeaza sa vina de Craciun. Imageria lui este saraca si neoriginala. Se stie putin despre el. A aparut atunci cand orasul a schimbat statutul copilului, transformandu-l in personaj privilegiat. Mos Nicolae exista daca vine si, daca vine, trebuie sa aduca neaparat cadouri. Asa ceva nu poate fi imaginat in sat. Acolo nu se fac cadouri, se dau daruri. Iar darul se intoarce, reciprocitatea este obligatorie. O formula de primire a darului din Bihor spune explicit: „Multumesc pana oi intoarce“. In sat, nici Mos Ajun, nici Mos Craciun nu fac daruri. Copiii sunt rasplatiti, deci platiti, pentru serviciul ritual pe care il fac gospodarilor colindandu-i. Rasplata se face in mancare: mere, nuci, alune, colaci. Banii au intrat tarziu. – Batranii de iarna, de Irina Nicolau