Echipele de voluntari și specialiști ale Salvaţi Copiii au desfășurat în cadrul Săptămânii Școala Altfel activități cu peste 1000 de elevi, din 20 de școli și licee. Eforturile organizației au vizat dezvoltarea abilităților sociale și emoționale, dovedite a fi cei mai puternici factori de protecție pentru sănătatea și calitatea vieții copiilor.
Discursul public despre sistemul educațional românesc are o constantă unică, agreată deopotrivă de decidenți, cadre didactice, experți în educație, părinți, elevi – nevoia de schimbare și de reașezare a școlii pe baze conectate realității trăite de elevii de astăzi, în acord cu nevoile lor complexe de dezvoltare cognitivă, emoțională, socială și motrică.
Departe de a fi doar receptori de informație, copiii au numeroase nevoi de dezvoltare pe care, sistematic, școala eșuează în a le împlini. Extrem de importante sunt nevoile de dezvoltare emoțională și socială care, nu numai că au fost corelate de numeroase studii de specialitate cu sănătatea mintală a viitorilor adulți și succesul profesional al acestora, dar cresc nivelul de pregătire a copiilor pentru învățarea academică, singura asumată explicit în practica educațională a școlilor românești.
Dincolo de programe supraîncărcate care bombardează copiii cu informații, cercetarea realizată de Salvați Copiii în 2013, “Abuzul şi neglijarea copiilor. Studiu sociologic la nivel național” a pus în evidență și frecvența extrem de mare încă în context educațional, a comportamentelor de abuz emoțional și verbal pe care cadrele didactice le angajează în numele „metodei educaționale”.
86% dintre copii afirmă că profesorii lor reacționează prin „ceartă” (ton ridicat, critică, reproș, cuvinte nepotrivite) atunci când aceștia greșesc, iar 33% dintre ei sunt jigniți. Aceste practici educaționale se înscriu în categoria comportamentelor de abuz emoțional, cu consecințe negative deopotrivă pentru dezvoltarea emoțională și educațională a copiilor.
Studiul a evidențiat de asemenea date referitoarea la stările emoţionale experimentate de copii în cadrul şcolii. Astfel, majoritatea copiilor raportează că trăiesc stări emotionale care variază de la indiferenţă (29% dintre copii) la anxietate, retragere, nesiguranţă şi încordare (57% dintre copii) şi la îngrijorare (6% dintre copii).
Nevoia ca în școală copiii să fie implicați în activități menite să le faciliteze dezvoltarea managementului emoțiilor și a abilităților de relaționare socială rămâne acută, în condițiile în care, conform datelor oferite de Organizația Mondială a Sănătății, 1 din 5 copii de vârstă școlară are o dificultate emoțională sau de comportament, 1 din 8 copii va primi un diagnostic de tulburare de sănătate mintală, iar comportamentele de bullying (hărțuire fizică, verbală, socială, repetată, a unui copil de către un alt grup de copii) sunt extrem de frecvente.
În aceste condiții, în săptămâna dedicată Școlii Altfel, echipele de voluntari și psihologi ale Salvați Copiii au sprijinit peste 1000 de elevi din 20 de școli să dezvolte relații sociale de prietenie și interacțiune, să gestioneze situații emoționale dificile, fără a se răni sau a-i răni pe cei din jur, dar și să își cunoască cele mai importante drepturi, precum cele la educație, protecție sau sănătate.
„Este îngrijorător cum de la copiii noștri se așteaptă doar să fie elevi perfecți, conștiincioși, atenți la ore și interesați de informație științifică, fără ca noi, adulții, să ne întrebăm cum se simt acești copii și în ce măsură școala este un loc sigur și plăcut pentru ei. Toți copiii au nevoi emoționale, cu atât mai mult cei vulnerabili, care sunt abuzați acasă, au o problemă de sănătate sau un părinte pe care nu l-au mai văzut de câteva luni, poate chiar ani. Acești copii sunt în fiecare clasă, iar siguranța lor emoțională și socială trebuie protejată, înainte de a le solicita performanță academică.” afirmă Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv al Organizației Salvați Copiii România.
Activitățile dedicate Săptămânii Școala Altfel, s-au desfășurat în cadrul proiectului Servicii integrate pentru copiii cu probleme de sănătate mintală, copiii victime ale violenţei domestice și familiile acestora.
Principalele obiective ale proiectului au vizat formarea de specialiști în vederea evaluării și intervenţiei psihologice, precum și furnizarea de servicii integrate de consiliere și terapie pentru copii și adolescenţi (3-18 ani). În plus, proiectul și-a propus să ofere sesiuni de educaţie parentală și psiho-educaţie pentru 700 de părinţi, în cadrul centrelor de consiliere ale Organizaţiei din Bucureşti, Iaşi, Timişoara, Târgu Mureş şi Suceava.
Pe parcursul a 14 luni de implementare, a fost sprijinit accesul la servicii de consiliere și psihoterapie pentru 870 de copii din București, Iași, Suceava, Mureș și Timiș, precum și pentru părinții lor. Proiectul a fost dezvoltat în parteneriat cu Centrul Municipiului București de Resurse și Asistenţă Educaţională şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie, cu sprijinul Mecanismului Financiar al Spaţiului Economic European (SEE) 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România – Componenta Servicii Sociale şi de Bază. Salvaţi Copiii România a beneficiat de finanţare nerambursabilă în valoare de 149.922 Euro din granturile SEE 2009-2014.