România a realizat progrese semnificative privind rata de cuprindere școlară, care a crescut de la 65%% la 78% în decurs de 12 ani, iar programa corespunzătoare învățământului preșcolar a fost revizuită astfel încât să urmeze mai îndeaproape bunele practici aplicate la nivel internațional, a declarat, vineri, reprezentantul UNICEF România Sandie Blanchet, cu ocazia lansarii “Studiului privind stadiul implementării strategiei referitoare la educația timpurie și analiza practicilor promițătoare în educația timpurie din România”.
“Ministerul Educației a încurajat atât ONG-urile, cât și școlile să adopte abordări inovatoare. Ca urmare, putem spune că am identificat o serie de practici promițătoare. Cu toate acestea, provocările nu s-au terminat. Există inechități semnificative: potrivit unui studiu ONU, copiii de etnie romă au de două ori mai puține șanse de a se înscrie la grădiniță decât copiii non-romi. Lipsa unei pregătiri adecvate limitează capacitatea profesorilor de a pune în practică noua curriculă și de a folosi cele mai recente metode didactice atunci când le predau copiilor mici. Strategia națională privind educația timpurie reprezintă un pas în direcția cea bună, însă implementarea acesteia nu s-a realizat în mod sistematic”, a atenționat reprezentantul UNICEF.
Potrivit acesteia, alocarea bugetară pentru învățământul preșcolar nu este una adecvată. “Pe lângă faptul că bugetul per total repartizat Educației a scăzut considerabil în perioada crizei economice, poziționând astfel România pe ultimul loc din UE în ceea ce privește investiția în Educație, fondurile bugetare alocate învățământului preșcolar au fost reduse, iar diferența a fost repartizată învățământului de nivel terțiar”, a afirmat Blanchet.
Recomandările UNICEF România vizează creșterea investiției în învățământul preșcolar, atât din punct de vedere financiar, cât și al resurselor umane, formarea educatorilor după modelul bunelor practici internaționale, iar Educația trebuie să fie una incluzivă și de înaltă calitate.
Alte recomandări prevăd extinderea duratei învățământului obligatoriu de la 11 la 12 ani, precum și includerea ultimului an de grădiniță în cadrul învățământului obligatoriu.