În perioada 28-30 octombrie, fostul Leagăn de Copii Sf. Ecaterina (actualul sediu al Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 1) a găzduit Expoziția VR Muzeul Abandonului. Proiectul a restituit orașului și locuitorilor săi povești ale abandonului în societatea românească întinse pe o perioadă de 125 de ani. Peste 400 de persoane au vizitat EXPOZIȚIA VR Muzeul Abandonului, care a fost co-finanțată de Primăria Municipiului București prin ARCUB în cadrul Programului București Afectiv 2022.
„Exact așa a fost. Recunosc detalii. Pătuțurile. Ferestrele. Este incredibil. Este incredibil...” a repetat vizibil emoționată o doamnă, după experiența imersivă de realitate virtuală. „Eu am fost adoptată chiar de aici, de la Leagănul Sf. Ecaterina. Aveam 5 ani. Eram mai mulți copii la vizionare în fața unor oameni care veniseră să-și aleagă copii. Când ne-am văzut, mama și cu mine, am știut că vom rămâne împreună. Dragostea ei m-a vindecat.”
Astfel de împărtășiri au fost prezente timp de trei zile de-a lungul colonadelor proiectate la începutul sec. XX de arhitectul I.D Berindei și care în aceste zile au fost spațiul gazdă al unei expoziții realizate prin două tehnici diametral opuse. Pe de o parte un panotaj clasic de 25 de exponate care au trasat istoria Căminului Sf. Ecaterina – o instituție care a fundamentat protecția copilului în cea mai frumoasă și promițătoare perioadă a ei, cea de la începutul secolului XX. Pe de altă parte un salt în spațiu, timp și tehnologie printr-o aplicație de realitate virtuală dedicată abandonului în perioada comunistă, mai ales Căminului Spital Sighet – una dintre cele mai triste amintiri din istoria României din ultimii 50 de ani.
Doi poli – un început și un sfârșit, un moment de speranță și pionierat și unul de dezumanizare și deraiere morală. Cele două abordări curatoriale au fost gândite de creatorii expoziției pentru a coexista și a se completa reciproc.
“Am utilizat tehnici mixte în această expoziție, atât o abordare clasică de discurs expozițional cât și tehnologia realității virtuale, totul îmbrăcat în spațiul arhitectural emblematic al colonadelor de la Sf. Ecaterina. Ce ni s-a părut interesant a fost că cele două abordări curatoriale au fost întâmpinate cu egal entuziasm de toate categoriile de vârstă, au fost vizitatori 70+ care au experimentat cu curaj varianta expoziției VR, dar au fost și vizitatori foarte tineri care au poposit aproape două ore în fața panourilor expoziționale, parcurgând cu atenție fiecare informație. A fost un experiment expozițional care ne încurajează să combinăm și pe viitor tehnici mixte”. – Oana Drăgulinescu – fondator Muzeul Abandonului
Proiectul realizat în parteneriat cu DGASPC Sector 1 și co-finanțat de Primăria Municipiului Bucureşti a propus publicului o călătorie între real și virtual, între București și Sighet, dar mai ales o incursiune printre poveștile abandonului în societatea românească. Evenimentul a avut loc în clădirea fostului Leagăn Sf. Ecaterina, care a devenit pentru prima oară spațiu expozițional. Au fost prezentate în premieră publicului 5 obiecte unicat, registre ce cuprind frânturi din istoria în date a copiilor care au ajuns la Leagănul de Copii Sfânta Ecaterina între anii 1903 și 1948, dar și fragmente din povestea acestei clădiri simbolice pentru revoluția protecției copilului în România. Aceste documente vor permite echipei Muzeul Abandonului extinderea cercetării legate de înțelegerea abandonului în evoluția sa socială și culturală de-a lungul diferitelor epoci. Tot o premieră a fost și prezentarea noii funcționalități de realitate virtuală a Muzeului Abandonului, dedicată Căminului Spital Sighet.
În curând, conținutul expozițional va fi disponibil pe platforma www.muzeulabandonului.ro.
ECHIPA EXPOZIȚIEI VR MUZEUL ABANDONULUI
Oana Drăgulinescu – fondator Muzeul Abandonului, coordonator proiect
Ioana Călinescu – cofondator Muzeul Abandonului
Simina Bădică – cofondator, consultant curatorial
Iulia Țurcanu – coordonator comunicare
Iris Șerban – coordonator proiect arhivă
Anca Niță – coordonator echipe voluntari și arhivist
Cristina Cîmpian – conservare curativă documente arhivă
Maria Elena Alecxă – asistent arhivist
Vlad Alexandru Coruț – identitate vizuală expoziție
Matei Udriște – ilustrator
Radu Manelici – identitate vizuală Muzeul Abandonului
Andra Aron – videograf
Ștefania Oprina – coordonator conținut SM
Leonard Drăghici – coordonator campanie SM
Vlad Dumitrescu – fotografiere arhivă
Echipa proiect VR :
Ciprian Făcăeru – scenograf de spații virtual imersive, coordonator aplicație VR
Sabin Șerban | XR lead developer
Dan Făcăeru | XR developer and interaction designer
Cosmin Bloju – scanning specialist
Zoltan Tóth – scenografie sonoră proiect VR
Andrei Lupu – creație video
Echipa de voluntari Muzeul Abandonului:
Munteanu Bianca-Cătălina
Sîrbu Mihnea-Gabriel
Stănescu Andreea-Maria
Stângaciu Loredana-Andreea
Duță Marina Valentina
Petrică Mirela
Scarlat Raluca Mihaela
Căpriță Ana Maria
Gabriel Obîrșan
EXPOZIȚIA VR Muzeul Abandonului este co-finanțată de Primăria Municipiului București prin ARCUB în cadrul Programului București Afectiv 2022. Pentru informații detaliate despre programul de finanțare al Primăriei Municipiului București prin ARCUB puteți accesa www.arcub.ro. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a Primăriei Municipiului București sau ARCUB.
Muzeul Abandonului. www.muzeulabandonului.ro Muzeu-forum digital și participativ este un proiect independent inițiat de Asociația Q-Arts, ce își propune o mapare a culturii abandonului și redarea unei narațiuni istorice a fenomenului abandonului și instituționalizării copiilor în România.
Muzeul Abandonului a fost distins în anul 2022 la Gala Premiilor Administrației Fondului Cultural Național (AFCN) cu Premiul pentru Incluziune Socială și Dialog Intercultural și la Gala Societății Civile cu trei Premii I la secțiunile: Artă și Cultură, Impact Social, Campanii de comunicare pe teme sociale.
Muzeul Abandonului este prima instituție muzeală integral digitală din România și conține o expoziție de tip aplicație virtuală web și un modul VR ce facilitează o experiență exploratorie interactivă, cu un conținut muzeal care utilizează metode mixte de documentare ce variază de la cercetarea de arhivă, interviuri, mărturii, documentare foto-video, fotografie 360 și scanare 3D ce sunt expuse publicului într-un format tridimensional și interactiv ce împrumută limbaje specifice noilor media, jocurilor video și realității virtuale.