Introducerea în calendarul şcolar al “Săptămânii Verzi”, actualizarea programelor şcolare de biologie, geografie, ştiinţe cu noţiuni de schimbări climatice şi mediu, extinderea unor discipline şi cursuri opţionale în domeniu se numără printre propunerile cuprinse în Raportul “Educaţia privind schimbările climatice şi mediul în şcoli sustenabile”, lansat în dezbatere publică, marţi, la Palatul Cotroceni.
Consilierul de stat în cadrul Administraţiei Prezidenţiale Alexandra Mihaela Bocşa a precizat că, în primul rând, se propune lărgirea componenţei de activităţi legate de schimbări climatice şi mediu în “Şcoala Altfel” în anul de învăţământ 2021 – 2022 şi introducerea unei săptămâni dedicate – “Săptămâna Verde”, începând cu 2022 – 2023.
“Propunem actualizarea programelor şcolare de biologie, geografie, ştiinţe cu noţiuni de schimbări climatice şi mediu. Mai propunem elaborarea şi extinderea unor discipline şi cursuri opţionale cu accent pus pe schimbările climatice şi mediu spre noi beneficiari. De asemenea, şi promovarea de bune practici educaţionale privind schimbările climatice şi mediul deja pilotate la nivel de ONG-uri şi anumite şcoli. În afară de asta, considerăm că este foarte important să sprijinim dezvoltarea de şcoli sustenabile şi să îmbunătăţim mediul de învăţare inclusiv prin dotarea aferentă studiului ştiinţelor aplicate şi a noilor tehnologii”, a explicat Bocşa.
De asemenea, se au în vedere susţinerea şi dezvoltarea de parteneriate la nivel local, naţional şi internaţional care să implice elevi şi cadre didactice în proiecte şi activităţi în domeniu.
“Considerăm că este foarte important să sprijinim şi profesorii în acest proces. Aşadar, trebuie să dedicăm resurse formării iniţiale şi continue a cadrelor didactice pentru a se putea angaja în educaţie formală şi nonformală privind mediul şi schimbările climatice şi să motivăm şi să recompensăm personalul didactic şi administrativ din şcoli implicat în acest tip de educaţie”, a adăugat consilierul de stat.
În raport sunt incluse şi o serie de instrumente precum realizarea unei platforme web care să faciliteze participarea elevilor la acţiuni dedicate protecţiei mediului, manuale şi auxiliare digitale şi în format clasic, kituri gratuite de măsurarea poluanţilor din atmosferă, aplicaţii gratuite pentru şcoli pentru a măsura şi analiza factorii poluanţi, inclusiv în cadrul unor proiecte şcolare, dar şi competiţii pe teme de mediu şi schimbări climatice.
Raportul se va afla în consultare publică până pe 11 februarie.