Baza de plecare pentru construcţia în educaţie pentru perioada 2021 – 2024 este operaţionalizarea şi implementarea proiectului “România Educată”, măsurile pentru perioada de pandemie cu SARS-CoV-2 reprezentând o prioritate în domeniu, potrivit programului de guvernare propus de Guvernul Nicolae Ciucă.

Sistemul de educaţie va fi reformat având la bază un set asumat de valori care presupun reducerea decalajelor din sistem şi asigurarea şansei la o educaţie de calitate pentru copiii şi pentru tinerii din toate mediile; susţinerea şi motivarea excelenţei în cadrul procesului educaţional; asigurarea de repere valorice şi promovarea eticii în educaţie, dar şi în viaţa de după absolvire; dezvoltarea holistică a triunghiului minte-corp-suflet, cu ajutorul consilierii şi al măsurilor de sprijin, se arată în document.

Va fi realizată menţinerea de standarde ridicate în formarea cadrelor didactice şi, implicit, în educaţia oferită elevilor şi studenţilor; însuşirea respectului pentru alte persoane, instituţii, mediu şi societate, ca parte a formării; asigurarea unui parcurs educaţional individualizat pentru fiecare elev; garantarea respectului pentru diversitate şi a unui mediu tolerant în procesul educaţional; utilizarea de mecanisme transparente de evaluare şi menţinerea unei comunicări deschise şi oneste în procesul educaţional; dezvoltarea parteneriatului şcoală-societate şi menţinerea unui climat constructiv în interiorul sistemului de educaţie.

Printre dezideratele din perspectiva proiectului “România Educată” propuse în program la capitolul Educaţie se numără: educaţie de calitate pentru toţi şi educaţie individualizată – diversitate; autonomie şi gândire critică; responsabilitatea şi integritatea sunt valori-cheie asumate şi exersate; modelul profesorului în formarea elevului este cel mai puternic instrument pedagogic; alocarea de resurse suficiente, în mod transparent, echitabil şi eficient; şcoli sigure şi sănătoase.

Din aceeaşi perspectivă, sistemul de educaţie românesc va trebui să fie unul atractiv, care să valorifice oportunităţile de colaborare
internaţională, managementul educaţional profesionist şi bazat pe responsabilitate, încurajând colaborarea şi stabilitatea pentru un sistem de educaţie rezilient.

Pentru operaţionalizarea implementării proiectului “România Educată”, Guvernul va susţine creşteri graduale, până în anul 2024, pentru finanţarea educaţiei, de până la 18% din bugetul naţional (6% din PIB) şi de până la 3% din bugetul naţional (1% din PIB) pentru finanţarea publică a cercetării, complementar cu finanţarea asigurată prin PNRR.

Printre măsurile pentru perioada de pandemie prevăzute în program se numără: asigurarea condiţiilor necesare prezenţei fizice în şcoli este prioritară, punând în aplicare toate măsurile care ţin de crearea condiţiilor igienico-sanitare la nivelul unităţilor de învăţământ (materialele şi echipamente sanitare, igienizări de spaţii şcolare, extinderea spaţiilor învăţământ existente, transport gratuit, etc.); creşterea gradului de vaccinare în unităţi/ instituţii de învăţământ, inclusiv prin susţinerea campaniilor de vaccinare în colaborare cu Ministerul Sănătăţii şi cu toate instituţiile/ autorităţile cu atribuţii în domeniu.

De asemenea, se are în vedere realizarea unui “Abecedar Sanitar”, care include măsuri cu impact imediat pentru asigurarea unui mediu sănătos în şcoli pe perioada pandemiei, descentralizarea deciziilor privind modul de desfăşurare a activităţilor în unităţile de învăţământ la nivelul consiliului de administraţie al şcolii, cu avizul autorităţilor sanitare, a inspectoratului şcolar şi autorităţilor administraţiei publice locale.

Asigurarea egalităţii de şanse în ceea ce priveşte accesul la educaţie pentru toţi elevii din ţară indiferent de mediul de provenienţă pentru a nu adânci decalajele în pregătirea acestora se va realiza prin: conectarea şcolilor la internet, asigurarea infrastructurii necesare unui învăţământ online sau hibrid corespunzător, dotarea elevilor şi a cadrelor didactice care nu dispun de aparatura necesară, aplicarea unor programe remediale pentru elevi, susţinerea cadrelor didactice pentru a urma programe de formare atât în ceea ce priveşte predarea online, crearea de cursuri online, dar şi pentru gestionarea unor probleme cu care se confruntă elevii lor (bullying, anxietate, depresie, ş.a.), intensificarea activităţilor de consiliere şi orientare şcolară.

Totodată, programul de guvernare prevede că testarea elevilor, personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic trebuie realizată periodic.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.