Accesul la educaţie pentru toţi copiii este o prioritate absolută, au concluzionat participanţii la dezbaterea organizată de Salvaţi Copiii România, la care au participat Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, Reprezentantul României la OMS, Prof. Dr. Alexandru Rafila, Conf. Dr. Mihai Craiu, Secretarul de Stat pentru Învățământ Preuniversitar din cadrul Ministerului Educației și Cercetării, Sorin Ion, președintele Consiliului Național al Elevilor, Rareș Voicu, profesori și autorități locale. Procesul educaţional şi mai ales educaţia remedială, vitală pentru copiii vulnerabili, depind atât de campania de vaccinare a profesorilor, cât şi de felul în care școlile se pregătesc pentru redeschidere.
„Ultimele date arată că sunt peste 65.000 de elevi care nu au avut acces la educaţia online. Avem însă, în plus față de cei 235.000 de elevi care au declarat că nu au echipamentele necesare la începutul pandemiei, încă 280.000 de elevi care spun, pe propria răspundere, că au avut dificultăți în ceea ce privește accesul la echipamente IT și internet”, a anunțat, la dezbatere, Ministrul Educației Naționale, Sorin Cîmpeanu.
„Învățământul hibrid s-a dovedit ineficient din punct de vedere pedagogic. Din perspectiva educației, revenirea la școală este importantă nu doar pentru revenirea la normalitate, ci și pentru a recupera pierderile generate de problemele predării online. Este absurd să repari prin online ce ai prierdut prin aceeași metodă de predare”, a adăugat ministrul Sorin Cîmpeanu, în cadrul dezbaterii organizate online de Organizația Salvați Copiii.
Alexandru Rafila, Reprezentantul României la OMS, a vorbit despre recomandările Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii: „Trebuie să înceapă şcolile, pentru ca toţi copiii să aibă acces la educaţie şi mai ales copiii mici să se poată dezvolta normal din punct de vedere psihic și social. OMS are un punct de vedere extrem de clar în această privinţă şi pune în balanţă riscurile legate de pandemie, în ceea ce privește activitatea școlară și sănătatea mintală a copiilor.”
Este un studiu recent, din Belgia, care arată că impactul deschiderii şcolilor asupra pandemiei este minimal. Nu putem discuta despre probleme serioase, cât au fost deschise şcolile, sub un procent din profesori și elevi s-au îmbolnăvit”.
Acesta a anunţat şi accelerarea vaccinării, odată cu introducerea serului produs de AstaZeneca: „Cred că această criză de vaccin e temporară şi în cel mult o lună vom avea o altă perspectivă, inclusiv pentru profesori. În aceste zile s-ar putea autoriza un alt vaccin, e vorba despre cel de la Astra Zeneca, care e mult mai simplu, se poate face la medicul de familie şi e mult mai simplu”.
Doctorul Mihai Craiu a vorbit despre impactul medical al pandemiei asupra copiilor: „Lockdown-ul duce la acutizarea fenomenului depresiv la un sfert dintre copii şi apare sindromul post-traumatic. Se întâmplă şi fenomene regresive, se accentuează fenomene de neglijare şi abuz, iar la adolescenţi apar idei suicidare”.
În ceea ce priveşte vaccinarea copiilor, acesta a precizat că, la nivel global, numai 1 din cinci părinţi ar fi de acord să-și înscrie copilul într-un studiu. Doctorul Mihai Craiu a amintit şi că Israelul a început vaccinarea adolescenților.
Sorin Cîmpeanu, ministrul Educaţiei, a vorbit şi despre ultimele decizii pentru redeschiderea şcolilor, odată cu cel de-al doilea semestru: „S-a stabilit că discuţia pentru deschiderea şcolilor în 8 februarie va fi pe data de 2 februarie, să nu scăpăm evoluţii importante din perspectivă sanitară. Va urma o şedinţă a Comitetului Naţional pentru Siotuaţii de Urgenţă şi o hotărâre conformă, după care, în ipoteza în care, din perspectivă sanitară, deschiderea şcolilor ar putea fi făcută, urmează un ordin comun al miniștrilor Educației și Sănătății. Ar trebui să îl avem pe 3 februarie acest Ordin de ministru.
Ţările care au avut şcolile deschise, cu efective asemănătoare cu România, în săli de clasă cu suprafeţe asemănătoare, au demonstrat că pot desfăşura învăţământul şi nu a crescut rata de infectare.
Formaţiile vor fi complete, teoretic. Practic, ne gândim că sunt situaţii în care elevi, pe baza unui certificat medical, nu vor putea participa fizic, sau prezintă simptome, caz în care nu vor veni la şcoală, avem şi situaţia în care şi profesorii au vulnerabilităţi certificate medical. Luând în considerare asta, se va asigura natural o situaţia mai bună a condiţiilor de distanţare”.
Ministrul Educaţiei a anunţat şi cum arată vaccinarea profesorilor: „Estimativ, de la 168. 000 de profesori mergem la un prag de 240.000 de profesori care se vor vaccina”.
Cei mai mulți dintre părinți (78,4%) și profesori (73,1%) consideră că elevii trebuie să revină cât mai curând în băncile școlii, unde e nevoie de o regândire a programei școlare (80,9%) și de măsuri de educație remedială (43,7%). În ceea ce-i privește pe copii, 56,8% dintre ei se declară în favoarea redeschiderii școlilor, potrivit unui sondaj de opinie derulat de Organizația Salvați Copiii pe parcursul lunii decembrie.
În privința revenirii la școală, datele complete ale anchetei online relevă că:
– 56,8% dintre elevi se pronunță în favoarea redeschiderii școlilor, în vreme ce 23,5% preferă menținerea formatului online.
– 78,4% dintre părinți consideră necesară redeschiderea școlilor, în vreme ce doar 12,7% spun că preferă ca școala să fie menținută online.
– Doar 14,2% dintre profesori consideră că școala trebuie să rămână online, în vreme ce 73,1% dintre cadrele didactice consideră necesară revenirea în bănci. Restul se declară nehotărâți.
Cu privire la condițiile pe care școlile trebuie să le îndeplinească, pentru ca redeschiderea să fie făcută în condiții de siguranță, cei mai mulți pun accentul pe existența materialelor igienico-sanitare, dar o condiție importantă este și evitarea aglomerației în spațiile limitrofe școlilor, după cum urmează:
– 83,5% dintre respondenți consideră că asigurarea condițiilor igienico-sanitare este o condiție necesară pentru deschiderea școlilor.
– 69,8% spun că e nevoie de asistență medicală în toate școlile.
– 59,3% dintre cei intervievați vor să fie luate măsuri pentru evitarea aglomerației în jurul școlilor.
– 45,3% consideră că e necesară reducerea numărului de elevi din clase.
– 44,8% consideră că e nevoie de transport sigur către și dinspre școală.
Odată reluată activitatea didactică în școli, devine imperioasă recuperarea materiei și acoperirea decalajului educațional pentru copiii vulnerabili, care nu au avut o participare reală la educația online.
– 80.9% consideră utilă revizuirea programei școlare, cu accent pe materia esențială.
– 43,7% spun că sunt necesare intervenții de sprijin pentru cei care nu au reușit să participe real la educația online.
– Un procent mic – 10,2% – se pronunță pentru prelungirea duratei cursurilor în acest an școlar.
Sondajul a fost realizat în perioada 7 – 30 decembrie 2020, pe un eșantion neprobabilistic format din 8.193 de respondenți, dintre care 5811 elevi, 1734 părinți și 648 cadre didactice.