Urmare a faptului că unele AJOFM interpretează legislația în dezacord cu spiritul în care a fost creată, multe companii refuză angajaților dreptul conferit prin OUG 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru părinți în vederea supravegherii copiilor, în situația limitării sau suspendării activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară, ca urmare a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, arata un comunicat transmis de avocatul Victor Stănilă.
Numeroși părinți din mai multe județe ale țării au semnalat cabinetului de avocat Victor Stănilă Law Office cu privire la faptul că angajatorul le refuză dreptul la zile libere plătite pentru supravegherea copiilor sub 12 ani, în situația limitării sau suspendării activităților didactice, conform OUG 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru părinți în vederea supravegherii copiilor, în situația limitării sau suspendării activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară, ca urmare a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2.
Situațiile sunt generate de modul în care unele agenții pentru ocuparea forței de muncă județene interpretează art 1 alin (1) al OUG 147/2020, în sensul că unul dintre părinți are dreptul la zile libere plătite pentru supravegherea copiilor doar dacă în instituția de învățământ frecventată de copii se confirmă cazuri de îmbolnăviri cu Covid-19.
Judecând astfel, AJOFM-urile respective refuză să plătească angajatorilor indemnizația pentru fiecare zi liberă acordată părinților în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare, după cum prevede art 3 (1) din Ordonanța de Urgență la care facem referire.
Or, în interpretarea articolului, apreciem că trebuie urmărit spiritul actului normativ elaborat cu scopul de a oferi “protecția sanitară și socială a copiilor faţă de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 concomitent cu asigurarea și continuarea procesului educațional al acestora “, dar și “avantajul de a elimina dificultățile presupuse de celelalte soluții legislative în ceea ce privește asigurarea supravegherii și îndrumării corespunzătoare a copilului în procesul educațional”, după cum se specifică în Nota de fundamentare a OUG 147/2020.
În plus, în art 2 al OUG 147/2020 se specifică faptul că părinții în cauză “au dreptul la zile libere plătite pe toată perioada în care se decide limitarea sau suspendarea activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară”.
Totodată, conform unui comunicat de presă al Ministerului Muncii și Protecției Sociale, “părinții vor beneficia de zile libere plătite pentru supravegherea copiilor pe perioada în care activitățile didactice din școli, grădinițe, sau creșe sunt limitate sau suspendate ca urmare a răspândirii coronavirusului SARS-COV-2”.
“Cei care sunt chemați să aplice legea ar trebui să interpreteze dincolo de textul așa-zis ambiguu, luând în considerare scopul pentru care a fost edictată norma: un ajutor pentru părinții care nu au cu cine să își lase copiii atunci când cursurile se desfășoară online. Or, a pretinde că OUG 147/2020 se aplică doar dacă există cazuri de COVID 19 în școală este rea-voință. Așadar, apreciem că art 1 alin (1) din OUG 147/2020 ar trebui interpretat în sensul că au dreptul la concediu plătit pentru supravegherea copiilor sub 12 ani părinții ai căror copii nu se pot duce fizic în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară, unde aceștia sunt înscriși, pentru că respectivele unități funcționează conform sistemului hibrid sau roșu, chiar dacă în respectivele instituții de învățământ nu există cazuri confirmate de îmbolnăviri cu Covid-19”, a declarat Victor Stănilă, managing partner Victor Stănilă Law Office.
Potrivit art 1 alin (1) OUG 147/2020 “se acordă zile libere unuia dintre părinți pentru supravegherea copiilor, în situația limitării sau suspendării activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară, unde aceștia sunt înscriși, ca urmare a rezultatului anchetei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, efectuată de direcția de sănătate publică județeană, respectiv a municipiului București, și având în vedere hotărârile comitetului județean pentru situații de urgență, respectiv Comitetului pentru Situații de Urgență al Municipiului București”.
Reamintim că pentru fiecare zi liberă acordată pentru îngrijirea copilului sub 12 ani care nu poate fi prezent fizic la școală, grădiniță sau creșă din cauza situației epidemiologice, statul acordă o indemnizație de cel mult 193 lei pe zi brut. Acest drept va fi plătit de către angajator și este supus impozitării şi plăţii contribuţiilor de asigurări sociale, de asigurări sociale de sănătate, precum şi plăţii contribuţiei asiguratorii pentru muncă, pentru veniturile din salarii și asimilate acestora.
Pentru decontarea sumelor pentru plata indemnizaţiei, angajatorul depune cerere la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene sau a municipiului Bucureşti în a cărei rază teritorială îşi desfăşoară activitatea angajatorul sau sucursala/punctul de lucru al acestuia, însoțită de documente justificative privind îndeplinirea condițiilor de decontare a indemnizației.
Cererea și documentele justificative se transmit electronic sau în format letric, în cel mult 30 zile de la data efectuării plăţii contribuţiilor şi impozitelor aferente indemnizaţiei, iar decontarea sumelor plătite cu titlu de indemnizaţie se face în termen de 15 zile calendaristice de la data înregistrării documentelor.
Atragem atenția că angajatorul este obligat să acorde zilele libere dacă angajatul solicită acest drept. Pentru nerespectarea acestei prevederi, angajatorul se sancționează cu amendă între 1.000 și 2.000 lei pentru fiecare persoană pentru care refuză acordarea zilelor libere, fără a depăși valoarea cumulată de 20.000 lei.
Despre Victor Stănilă, avocat specializat piața de capital și drept comercial
Victor Stănilă este avocat de drept civil si dreptul afacerilor, specializat pe piața de capital. Fondator al propriului cabinet de avocatură, are dublă pregătire -în drept și economie, domeniu în care s-a specializat la cursurile postuniversitare în finanțe ale Universității din Porto. Are experiență de peste 15 ani pe piața de capital unde a activat ca purtător de cuvânt al CNVM, apoi ca Head of Compliance la SSIF Tradeville. Pe lângă domeniul financiar, Victor are o vastă experiență în dreptul afacerilor, de la clasicele operațiuni de înregistrare a evenimentelor corporative, la consultanță privind vulnerabilități ce pot atrage răspunderea delictuală sau contractuală a firmei sau evaluarea riscurilor pentru prevenirea faptelor de natură penală cu care s-ar putea confrunta societatea.
Mai multe informații despre Victor Stănilă puteți afla pe pagina sa de Linkedin (https://www.linkedin.com/in/victor-stanila-23063912/) sau pe www.victorstanila.ro.