Peste 80% dintre cei cu vârste între 15 şi 24 de ani sunt online în întreaga lume.
Acest fapt lasă impresia că, având acces la tehnologiile digitale, oamenii, în special tinerii, învaţă automat şi cum să le folosească eficient.
Totuși:
– daca știi sa joci FIFA nu înseamnă că ești un jucător profesionist de fotbal!
– daca ești bun la Minecraft nu înseamnă că te califici drept arhitect!
– daca ești performant la Need for Speed nu este cert ca vei face carieră ca șofer de curse
Există astfel o diferenţă majoră între cum ne autoevaluăm nivelul de abilităţi IT şi rezultatele obţinute după teste practice, diferență care se regăsește inclusiv în țări cu economii mai dezvoltate și un nivel crescut al competențelor digitale, conform studiilor ECDL.
Alfabetizarea digitală, la fel ca alfabetizarea convenţională, reprezintă ceva ce trebuie învăţat şi validat.
Programe standard de certificare, recunoscute internaţional, precum ECDL, sunt esențiale pentru conştientizarea propriilor aptitudini digitale reale, în vederea valorificării acestora pentru obținerea sau păstrarea unui loc de muncă sau a unui venit mai mare, în procesul de digitalizare a economiei.
În România, doar 50% dintre tineri au competențe digitale de bază sau mai înalte, conform Eurostat. De altfel, România se situează pe locul 26 din cele 28 de state membre ale UE la digitalizare, potrivit Indicelui economiei și societății digitale (DESI). Raportul DESI 2020 arată că 1/5 dintre români nu au utilizat niciodată Internetul și mai puțin de 1/3 au competențe digitale cel puțin elementare.
Contextul pandemiei COVID-19 a demonstrat rolul esențial pe care îl au în prezent competențele digitale, care ne permit să învăţăm şi să lucrăm în continuare.
Costul asociat unei forţe de muncă fără competenţe solide sau unei populaţii fără competenţe digitale elementare, care nu se poate integra în societatea informaţională, nu poate fi asumat.
Singurul mod de menținere a costului ignoranței digitale la un nivel suportabil este prin investirea în competenţe digitale la standarde care şi-au dovedit eficienţa.
Prin training şi certificare IT se pot asigura o forţă de muncă şi o populaţie cu abilităţi necesare pentru a performa într-un mediu în transformare.
AOAR, în parteneriat cu ECDL ROMANIA reafirmă importanţa competențelor digitale validate, certificarea acestora reprezentând o soluţie pentru eliminarea decalajului digital din România!
Dezvoltarea aptitudinilor IT reale şi certificate joacă un rol critic în revigorarea economiei României, prin educarea unei forțe de muncă inovatoare și minimizarea diviziunii digitale, fiind parte integrantă din succesul înregistrat prin promovarea unei creșteri inteligente, susținute și inclusive.