Educația se reconfigurează. Sunt timpuri provocatoare în care școala și-a mutat clasa, acasă și în care profesorii au fost nevoiți să-și adapteze orele în format digital.
INTUITEX a realizat un studiu despre cele peste 2 săptămâni din Școala de Acasă. Obiectivele principale ale studiului au fost: identificarea modului în care s-au organizat cadrele didactice în această perioadă pentru Școala de Acasă, care sunt instrumentele educaționale folosite și ce provocări au întâlnit în această perioadă atât profesorii, cât și elevii.
Studiul reprezintă o radiografie a celor 2 săptămâni de Școală de Acasă, a efortului depus de către cadrele didactice pentru a reconfigura predarea în noul format online. Cum s-a digitalizat, în masă, educația din România.
Acest studiu a fost realizat în perioada 19-25 martie, prin intermediul site-ului didactic.ro pe un eșantion de 301 cadre didactice: educatori, profesori de învățământ primar (44,3%), gimnazial (44,6), liceal (26,8), atât din mediul urban (64,1%), cât și din rural (35,9%).
”Ne-am dorit o imagine clară a ceea ce se întâmplă în această perioadă de mari frământări pentru fiecare cadru didactic nevoit să se adapteze sub presiunea momentului, dar și ce nevoi există, ce așteptări au cadrele didactice și, mai ales, cum putem ajuta. În același timp, interesant este de observat ce platforme folosesc și de ce, cum sunt ajutați de funcționalitățile platformelor în procesul de predare și multe alte aspecte care pun tehnologia acolo unde trebuie: în slujba omului”, a declarat Brigitte Bodescu, EdTech Product Manager INTUITEXT
Ce este îmbucurător?
95,3% dintre respondenți au răspuns că au desfășurat, deja, ore la distanță.
48% dintre respondenți au declarat că au folosit soluții video pentru a susține lecțiile la distanță. Zoom este cea mai folosită aplicație – de către 25,3% dintre respondenți, urmată de WhatApp (14,6) și YouTube (10,1%). În ceea ce privește conținutul educațional video, cadrele didactice au menționat că au recomandat elevilor de învățământ primar animațiile de predare din platforma gratuită ScoalaIntuitext.ro, iar cei din gimnaziu și liceu au fost îndemnați să urmărească filmele recapitulative din platforma gratuită ExamenulTau.ro pentru matematică și limba română și lecții video de pe YouTube.
Timpul alocat în plus pentru pregătirea orelor în acest context, față de perioada premergătoare închiderii școlii este de peste 3 ore pentru 42, 2% dintre respondenți.
Interesul pentru adaptare există: prin efort individual și prin cooperare
Cadru didactic învățământ primar: Pe Zoom explic lecția și comunic la sfârșit tema care, de obicei, constă în 1-3 exerciții din auxiliare (la Limba română și Matematică). Verific temele prin aplicația Google Classroom. Tot aici încarc materiale și filmulețe care susțin cele predate.
Cadru didactic învățământ gimnazial: A trebuit să învăț. Am urmărit tutoriale, am citit articole, i-am urmărit pe colegii care lucrau deja online. Am mai învățat și făcând.
Confirmări
Majoritatea folosesc în această perioadă platforme sau siteuri educaționale cu diverse resurse: didactic.ro, Google Classroom, ASQ.ro, Adservio, Edmodo, twinkl, kahoot, Digitaliada etc.
Site-ul din care s-au inspirat cel mai mult cadrele didactice pentru predarea lecției a fost didactic.ro, cadrele didactice preferând să caute pe disciplină și clasă materiale create de colegii lor din întreaga țară. Platforma ScoalaIntuitext.ro a fost accesată datorită disponibilității unei pagini speciale: Pagina Învățătorului, de unde acesta poate selecta resursele educaționale pe care dorește să le recomande elevilor săi și apoi le poate trimite direct linkul către aceste resurse prin WhatsApp, Messenger etc.
La întrebarea dacă au reușit să intre în legătură cu toți elevii din clasă, răspuns afirmativ a fost oferit din partea a 54,7%, răspunsurile de NU fiind motivate de: elevii nu au internet, elevii nu au laptop/tabletă/calculator, există dezinteres din partea părinților, lipsa materialelor didactice, lipsa sprijinului diriginților.
Cadrele didactice au precizat că au nevoie de următoarele tipuri de resurse: filmulețe, animații de predare, seturi de exerciții cu feedback imediat, teste de evaluare online, experimente video și interactive, rapoarte cu activitatea online a clasei, planșe, joculețe educaționale.
La ciclul primar, preferate sunt filmulețele, animațiile și jocurile interactive, pe când la gimnaziu accentul se pune pe exerciții cu feedback imediat, teste de exersare și evaluare, lecții interactive. La liceu este nevoie, în plus, de experimente virtuale, lecții interactive, teste online și rapoarte de activitate.
Iată ce au răspuns unele cadre didactice:
M-am filmat cu telefonul mobil, am încărcat pe grupul de Whatsapp și pe clasa virtuală.
Părinții sunt debusolați, nu știu să folosească platformele online, copiii sunt, ca urmare, și ei nedumeriți.
Există elevi care încă nu au înțeles că această perioadă de izolare nu este o vacanță…
Este dificil și pentru elevi. Cred că este destul de greu să urmărească toate mesajele și toate materialele trimise, deoarece grupul de WhatsApp este un grup deschis și mie mi se pare deranjant să se primească mesaje atât de des. Nu de puține ori, elevii au solicitat din nou cerința, deoarece nu o mai găseau în abundența de mesaje.
Sunt în căutarea unui mod, a unei platforme care să mă ajute să iau mai ușor contact cu toți elevii mei, eventual să pot și verifica dacă au fost prezenți. Cred că este necesară stabilirea unui orar de ”întâlnire” între elevi și profesori în așa fel încât să nu se suprapună activitățile cu ale altor profesori de la clasă. Și aș mai avea nevoie de sprijin în a-i face pe unii elevi să înțeleagă că această perioadă nu este o vacanță și că ei trebuie să se implice activ în pregătire. Faptul că nu sunt controlați i-a cam demotivat pe unii învățăcei