Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) informează utilizatorii că apelarea serviciului de urgență 112 este gratuită și poate fi făcută de la orice telefon fix sau mobil. Recent, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a lansat aplicația pentru telefoane mobile „Apel 112” care face posibilă transmiterea coordonatelor geografice ale apelantului la momentul iniţierii apelului de urgență către Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112.
Aplicaţia „Apel 112” permite transmiterea localizării apelanţilor la 112 atunci când apelul de urgenţă este generat din reţeaua proprie de telefonie mobilă. Utilizarea aplicaţiei presupune activarea serviciilor de date (acces internet) şi a funcției de localizare a telefonului mobil. Aplicaţia este gratuită şi poate fi descărcată şi instalată pe telefonul mobil din Google Play şi App Store, fiind compatibilă cu telefoanele mobile cu sistem de operare Android sau iOS. Pentru a folosi această aplicație, utilizatorii trebuie să aibă serviciul de date activat pe abonamentul sau cartela prepaid pe care o dețin, potrivit unui comunicat de presă al Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM).
Chiar dacă aplicația este instalată și activă, aceasta nu va transmite automat localizarea în următoarele situații specifice:
– dacă numărul de telefon nu aparține unui operator mobil din România;
– dacă nu există acoperire a operatorului care deține numărul de telefon;
– dacă telefonul este în roaming.
În aceste situații, utilizatorii aplicației care apelează numărul de urgență 112 pot transmite verbal coordonatele geografice de localizare care pot fi vizualizate când este accesată aplicația Apel 112. Mai multe informații sunt disponibile aici.
Persoanele cu dizabilități
Persoanele cu deficienţe de auz şi/sau vorbire au la dispoziţie serviciul SMS 113 pentru a anunţa situaţiile de urgenţă prin SMS. Funcționarea Serviciului 113 este posibilă doar după înregistrarea beneficiarilor cu dizabilități de auz și/sau de vorbire în baza de date a SNUAU și a numărului de telefon mobil pe care îl folosesc pentru anunţarea urgenţelor către operatorii Sistemului 112. Mai multe informații sunt disponibile aici.
Serviciul 112 este numărul unic european de urgență pentru alertarea Poliţiei, Ambulanței, SMURD-ului, Pompierilor și Jandarmilor și poate fi apelat, în condițiile în care există o urgență, chiar și atunci când utilizatorul nu are semnal la telefonul mobil în rețeaua proprie. ANCOM elaborează reglementări prin care se stabilesc condițiile tehnice și economice referitoare la realizarea comunicațiilor către Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU), în scopul furnizării către cetățeni a serviciului de urgență 112. Aceste reglementări sunt realizate în acord cu prevederile cadrului legislativ european.
La finalul anului 2016, ANCOM a emis o decizie care impune în sarcina furnizorilor de rețele publice mobile de telefonie de a lua toate măsurile necesare pentru a permite transmiterea de către echipamentul terminal către administratorul SNUAU în maxim 20 de secunde de la momentul inițierii apelului, a informației de localizare, respectiv latitudinea și longitudinea poziției geografice în care se află echipamentul terminal al apelantului, cel puțin pentru apelurile de urgență 112 inițiate de pe terminale mobile care au capabilitățile necesare.