Ministrul Educației Naționale, Liviu Pop, a susținut vineri o conferinta de presa in cadrul careia a declarat ca că edituri și persoane “au beneficiat și beneficiază” în continuare de poziția de putere pe care o ocupă în sistemul de educație “pentru a acumula profituri”.
“Din nefericire, comercializarea de manuale și de alte materiale didactice a devenit o afacere profitabilă pentru unii, dar nu și pentru copii și părinți. S-a ajuns la supraîncărcare de cărți, cărțulii și caiețele care nu au nicio justificare pedagogică, ci doar pe aceea a profitului gras. (…) Presa a scris de-a lungul timpului despre o mafie a manualelor și, din păcate, această sintagmă se apropie de adevăr. Edituri și persoane au beneficiat și beneficiază în continuare de poziția de putere pe care o ocupă în sistemul de educație pentru a acumula profituri. Este imoral și este, cred eu, ilegal. Aud repetându-se acuzația că aș dori instituirea unui monopol în ceea ce privește publicarea de manuale. Ca și cum, în prezent, am avea o competiție liberă sau șanse egale între agenții economici care activează în acest domeniu de activitate”, a declarat Pop în conferința de presă, citat de Agerpres.ro.
El a afirmat că nu este vorba de competiție pe piața manualelor școlare.
“Nu avem competiție, avem oligopol, complicitate, rețea de pile și influențe. Ca să distrugi răul, trebuie să îl tai de la rădăcină. Această mafie nu poate fi destructurată decât prin soluția propusă, de asumare a publicării manualelor. Nu este soluția ideală, dar este o soluție corectă”, a mai declarat ministrul.
Potrivit acestuia, deși în România există de mulți ani manuale alternative, nivelul calității educației a scăzut dramatic iar testele de performanță la care participă elevii români arată acest lucru.
“Prin urmare, putem să ne punem un semn de întrebare: de ce avem rezultate slabe la învățătură și care este relația dintre calitatea acestor manuale și performanța măsurabilă a copiilor? Am văzut numeroase reacții în spațiul public cu privire la această temă, unele critice, altele pozitive. Am un respect deosebit pentru oamenii de litere, oamenii de cultură, chiar dacă unii dintre aceștia și-au exprimat dezacordul față de propunerile ministerului. Îi consider bine intenționați. Din păcate, nu cunosc la fel de bine ca mine putregaiul care se ascunde în această afacere publică. Sunt sigur că, dacă oricare dintre domniile lor s-ar afla în funcția de ministru al Educației Naționale, și-ar schimba radical punctul de vedere”, a adăugat ministrul.