Cu ocazia încheierii anului școlar de către copiii din clasele a VIII-a, preşedintele României, Klaus Iohannis, a vizitat vineri, 17 iunie 2016, Școala gimnazială „Gheorghe Nechita” Motoșeni, parte a pachetului UNICEF Educație Incluzivă de Calitate, vizita ce subliniază importanța educației ca prioritate națională și a oferit oportunitatea de a identifica soluții concrete pentru a crește participarea școlară a copiilor vulnerabili și de a îmbunătăți calitatea educației pentru toți copiii.
“Cadrele didactice fac ca Școala Gimnazială din Motoșeni să fie un exemplu remarcabil. Prin dedicarea lor au atras și menținut în școală din ce în ce mai mulți copii, ajutându-i să-și dezvolte potențialul individual, să devină cetățeni împliniți și activi. Alături de echipa UNICEF, implementează proiectul ”Incluziune socială prin servicii integrate la nivel comunitar”, un demers care și-a demonstrat eficacitatea prin colaborarea între autoritățile care pot ajuta copiii să rămână în școală și părinții care au înţeles importanța educaţiei şcolare. Este un model care merită exins la nivel național. Asigurarea unei educații de calitate, indiferent de mediul de proveniență este esențială pentru a reduce abandonul școlar. În tot acest demers, școala, prin cadrele sale didactice, joacă un rol decisiv. Şcoala trebuie să ofere un mediu sigur și motivant pentru elevi, un proces educațional în care ei sunt dornici să se implice, în care participă cu bucurie și nu cu teamă, în care primează respectul și aprecierea între ei și dascălii lor”, a declarat Preşedintele României, domnul Klaus Iohannis.
Cu ocazia încheierii anului școlar de către copiii din clasele a VIII-a, Preşedintele României le-a înmânat elevilor diplomele de absolvire și le-a urat mult succes la liceu.
Prin implementarea pachetului Educație Incluzivă de Calitate, UNICEF și parteneri săi pun accent pe prevenirea neșcolarizării, absenteismului școlar, abandonului școlar și părăsirii timpurii a școlii. Intervenția vizează și creșterea rezultatelor învățării și a competențelor dobândite. Concret, intervențiile din cadrul pachetului vizează: îmbunătățirea capacității conducerii școlii și cadrelor didactice de a veni în sprijinul fiecărui copil în parte, potrivit nevoilor acestuia; îmbunătățirea metodelor și instrumentelor didactice și a competențelor profesorilor; crearea de parteneriate cu familiile elevilor și dezvoltarea abilităților parentale; mobilizarea comunităților în sensul susținerii educației; îmbunătățirea abilităților non-cognitive și motivației copiilor; încurajarea diversității în rândul elevilor, indiferent de gen, etnie, religie, (diz)abilitate și statut socio-economic.
„Prin implementarea acestui pachet ne propunem ca fiecare copil să se înscrie la școală cât mai devreme, să învețe la potențialul său maxim și să fie pregătit pentru viață, pentru a reuși pe piața muncii și pentru a fi un cetățean activ. Toate acestea prin dezvoltarea unui parteneriat între școală – familie – comunitate, pentru implicarea și susținerea copiilor. Pachetul educațional are caracter universal, toți elevii și toate școlile putând beneficia de intervențiile respective, dar se adresează cu prioritate copiilor vulnerabili și școlilor defavorizate”, a declarat Sandie Blanchet, Reprezentantul UNICEF în România.
În prezent, UNICEF și autoritățile de la nivel central, județean și local din Județul Bacău testează Pachetul Educație Incluzivă de Calitate în 45 de unități școlare și structurile aferente, inclusiv grădinițe, cu finanțare din partea Granturilor Norvegiene, UNICEF și a sectorului privat. În total, 21.000 de copii din județul Bacău beneficiază de sprijin în mod direct.
Proiectul pilot este supus unei evaluări independente ale cărei rezultate sunt diseminate în rândul decidenților în vederea dezvoltării de legi, norme și standarde noi în domeniu, precum și a atragerii de fonduri naționale și europene în scopul extinderii modelului la nivel național, în beneficiul celor patru milioane de copii din România.