Clubul Curiosilor – club de cultura generala
Descifrarea tainelor stiintei prin experimente stiintifice contribuie la dezvoltarea capacitatii de invatare la prescolari, precum si la dezvoltarea lor mentala optima. Micile incercari de a intelege cum functioneaza elementele mediului inconjurator hranesc interesul si curiozitatea copiilor de a cunoaste, precum si spiritul lor competitiv in descoperirea de lucruri noi.
Mediul inconjurator in care copiii isi desfasoara activitatea, prin variatele aspecte, constituie un prilej permanent de influentare asupra personalitatii acestora. Mai intai de toate, mediul ambiant ofera copilului posibilitatea de a veni mereu in contact cu ceva nou pentru el, care ii starneste curiozitatea, dorinta de a-l cunoaste, astfel din contactul cu obiectele si jucariile sale, cu lucrurile personale si cele ale adultilor, apar diferite intrebari din care rezulta curiozitatea si dorinta nativa de invatare a copiilor.
Totodata cunoasterea mediului inconjurator contribuie la dezvoltarea unor perceptii si reprezentari legate de frumosul din arta, din natura, din societate, la formarea unor capacitati de a aprecia si evalua frumosul, la cultivarea gustului estetic, la formarea unor deprinderi si indemanari tehnice de arta, stimularea capacitatilor creatoare, a unor aptitudini estetice.
Joaca educativa prin experimente stiintifice poate concentra atentia si setea de invatare a copilului, astfel incat intelectul lui sa fie pregatit sa absoarba informatiile esentiale. Modalitatile distractive prin care pot fi stimulatr creativitatea si gandirea logica a copilului sunt foarte importante pentru formarea primelor deprinderi necesare viitorului adult.
„Pluteste sau se scufunda?”, „Ce sunt continentele si care sunt acestea?”, „Unde dispare zaharul din apa?”, „De ce nu cresc palmierii peste tot?”… sunt doar cateva din intrebarile pe care copiii si le pun. Stiinta este activitatea care cauta raspunsuri la aceste intrebari si explicatii pentru fenomenele din mediul in care traim. Curiozitatea naturala a copiilor ii face candidati perfecti pentru titlul de exploratori si cercetatori. In jocurile lor, de multe ori copiii formuleaza ipoteze si le testeaza practic, raspunzandu-si singuri la intrebarea „Ce se intampla daca…?”.
Asadar, copiii au deja cateva trasaturi necesare pentru a se apropia de stiinta: curiozitate, entuziasm si, deseori, incapatanarea de a obtine un raspuns. Clubul curiosilor imbina experimente distractive cu informatii generale despre mediul inconjurator si legile care ne guverneaza planeta, incercand sa raspunda interesului copiilor fata de stiinta si fata de invatare, astfel incat aceste trasaturi sa nu fie inlocuite de indiferenta, apatie si tendinta de a renunta usor.