Ministerul Educatiei a aprobat noul plan-cadru pentru invatamantul gimnazialMinistrul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, Adrian Curaj, împreună cu Secretarul de stat, Monica Anisie şi directorul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, Ciprian Fartuşnic, au prezentat marţi, în cadrul unei conferinţe de presă, planul-cadru pentru învăţământul gimnazial, aplicabil începând cu anul şcolar 2017- 2018.

„Timp de mai bine de trei luni, in urma celei mai ample consultări publice pe care a cunoscut-o educaţia în ultimii ani, am asistat la cea mai complexă dezbatere despre educaţie, nu doar despre planul-cadru. Decizia Ministerului Educaţiei este expresia consultării publice şi a vocilor care s-au făcut auzite în spaţiul public. Cred ca planul cadru pe care l-am prezentat astăzi este cea mai bună variantă posibilă, ţinând cont de voinţa societăţii şi de posibilităţile actuale. Tot ceea ce proiectăm referitor la învăţământul gimnazial este orientat către profilul absolventului. «Miracolul» aşteptat ţine de noi, de paşii sistematici pe care îi vom face predictibil, cu inovare şi responsabilitate, fără a mai pune în joc viitorul copiilor noştri”, a declarat ministrul Adrian Curaj.

Potrivit reprezentantilor Ministerului Educatiei, planul-cadru pentru clasele V-VIII este însoţit de un profil solid al absolventului, elaborat în parteneriat cu specialişti in educaţie şi axat pe obiective clare, la final de ciclu, pe cele 8 competenţe-cheie: comunicare, matematică, ştiinţe şi tehnologii, competenţe digitale, a învăţa să înveţi, competenţe sociale şi civice, antreprenoriale şi competenţe de exprimare culturală.

Un principiu important care stă la baza planului-cadru este acela de a oferi timp profesorului pentru inovare şi creativitate la clasă, însoţit de resurse educaţionale deschise. Astfel, 75% din timpul de la clasă va fi dedicat procesului de predare si evaluare, restul de 25% fiind la dispoziţia profesorului pentru recuperare, activităţi remediale sau de consolidare, în funcţie de nevoile constatate în munca la clasă.

Alte noutăţi asociate planului-cadru pentru învăţământul gimnazial vizează reechilibrarea ponderii diferitelor ariilor curriculare, introducerea unei noi discipline (Informatică şi TIC) şi creşterea ponderii Curriculumului la decizia şcolii (CDS): între 1-3 ore în clasele V-VII şi între 1-4 ore în clasa a VIII-a. De asemenea, se asigură studierea sistematică a „noilor educaţii” în toţi anii de gimnaziu, în cadrul disciplinei Educaţie socială: Gândire critică şi drepturile copilului, Toleranţă şi educaţie interculturală, Educaţie juridică şi cetăţenie democratică, Educaţie economico-financiară şi antreprenoriat.

„Noul plan-cadru urmăreşte şi promovarea unui opţional integrat şi a unor opţionale la nivel de arie curriculară, care vor familiariza elevii cu abordările inter- şi transcurriculare”, a precizat Ciprian Fartuşnic, director al Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei. „Accentul în toată această dezbatere despre ce învaţă un copil de gimnaziu trebuie să fie pe programele şcolare şi pe formarea cadrelor didactice, pregătirea lor pentru o nouă paradigmă în predare”, a conchis ministrul Educaţiei, Adrian Curaj.

La rândul său, Secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar, Monica Anisie, a punctat câteva etape din calendarul aferent etapei de selecţie a profesorilor care vor dori sa se implice in elaborarea programelor şcolare. „Ministerul Educaţiei lansează un apel cadrelor didactice interesate să participe la elaborarea programelor şcolare aferente disciplinelor din planul-cadru pentru clasele V-VIII. Dorim implicarea tuturor celor interesaţi să vină cu creativitate, entuziasm şi cunoaştere în acest proces”, a declarat Monica Anisie.

Vedeti AICI inregistrarea integrală a conferinţei de presă.

 

În documentul adoptat de Ministerul Educaţiei se arată că la clasa a V-a elevii vor face patru ore obligatorii de Limbă şi literatură Română, faţă de cinci câte sunt în prezent, astfel fiind eliminată ora destinată acum remedierii întârzierilor celor din ciclul primar. Tot aici, va fi introdusă Informatică şi TIC, materie ce rămâne, cu o oră pe săptămână, obligatorie pentru toţi cei patru ani de ciclul gimnazial.

Potrivit noului plan-cadru, Educaţia Socială va intra ca materie obligatorie pe durata celor patru ani. Elevii vor avea o oră pe săptămână şi vor fi studii diferite în funcţie de ani, ” la clasa a V-a Gândire critică şi drepturile copilului, la clasa a VI-a Educaţie interculturală, la clasa a VII-a Educaţie pentru cetăţenie democratică şi la clasa a VIII-a Educaţie economico-financiară.”

În cazul orelor de Educaţie Tehnologică acestea vor fi păstrate pe durata celor patru ani, dar va fi pus accent mai mult pe latura aplicativă, se arată în documentul adoptat.

La clasa a V-a creşte numărul orelor de studiu al Istoriei la două, faţă de una cum este în prezent. În cazul studiului limbii Latine, materia se va numi “Elemente de limbă Latină şi de cultură romanică” şi va fi mutată la clasa a VII-a, se arată în planul-cadru adoptat.

În cazul materiilor opţionale numărul orelor de studiu va creşte la un maxim de trei ore pe săptămână în clasa a VII-a şi patru ore pe săptămână în clasa a VIII-a, iar pentru studiul Artei Plastice şi a Muzicii se vor aloca săptămânal două ore diferite, susţin reprezentanţii Ministerului Educaţiei.