Importanța abilităților non-cognitive pentru adolescenți, având în vedere maniera în care aptitudinile socio-emoționale influențează succesul în viață, atât personal, cât și profesional, a fost reliefată, miercuri, cu ocazia unei mese rotunde organizate de UNICEF.
“Cei care nu au deprins aceste abilități în copilărie le pot învăța în adolescență. Adolescența este prezentată mereu ca fiind o perioadă problematică. Însă adolescența este o oportunitate excelentă pentru a deprinde ceea ce nu ai învățat când ai fost copil. Tot acum poate fi dezvoltat și potențialul fiecăruia, astfel încât să devină membru activ al societății”, a declarat Sandie Blanchet, reprezentant UNICEF în România.
Ea și-a exprimat speranța că, în urma unor astfel de dezbateri, adolescenții nu vor mai fi priviți ca tineri dificili și problematici, ci copii mai mari, care încearcă să își găsească drumul în viață și care au nevoie de susținerea adulților, fie că e vorba de părinți, cadre didactice sau alte persoane din anturaj, care pot reprezenta un exemplu pozitiv.
Pentru a-și argumenta punctul de vedere, Sandie Blanchet a prezentat cazurile a doi tineri, al căror drum în viață nu a fost influențat de bunăstarea materială, ci de optimism, perseverență, capacitatea de a trece peste situații dificile și respectul de sine.
Astfel, o tânără, provenită dintr-o familie cu resurse materiale modeste, a cărei mamă a decedat și care a ajuns să fie încadrată într-un sistem instituțional pentru o perioadă de doi ani, a reușit în viață, atât din punct de vedere profesional, cât și personal, deoarece în copilărie părinții au învățat-o valoarea muncii și a încrederii, au crescut-o într-un mediu plin de afectivitate. Pe de altă parte, un tânăr provenit dintr-o familie bogată, dar care nu i-a acordat timp și atenție a început să consume alcool la vârsta de 12 ani, iar ulterior s-a confruntat cu probleme materiale, generate inclusiv de consumul de droguri. De fiecare dată când acest tânăr se implica într-o activitate și dădea de dificultăți renunța, fiind încurajat în acest sens și de atitudinea părinților, a explicat reprezentantul UNICEF.
“Studiile arată că aceste competențe non-cognitive sunt cele care ne asigură succesul. Și când spun succes mă refer nu doar la succesul în carieră, ci și starea de bine. Cu toții trăim experiențe pe care uneori nu ni le-am dori, sunt experiențe impredictibile, unele negative. Toți trecem prin ele, dar nu toți răspundem la fel din punct de vedere emoțional, comportamental. Aceste competențe non-cognitive sunt foarte importante, mai ales în perioada adolescenței, pentru că îi ajută pe adolescenți să se adapteze lumii în care trăim”, a declarat Daniela Dumulescu, de la Facultatea de Psihologie a Universității Babeș-Bolyai.
În acest sens, ea a atras atenția asupra faptului că sunt mulți copii care, deși sunt olimpici sau șefi de promoție la școală, nu au succes la locul de muncă sau chiar în facultate, iar studiile arată că în acest caz diferența o fac abilitățile emoționale, de relaționare cu ceilalți.
Daniela Dumulescu a menționat câteva competențe non-cognitive esențiale pentru succes: empatia, competențele reziliente, conștientizarea emoțiilor, gestionarea eficientă a propriilor emoții, competențele de relaționare și comunicare, atitudinea proactivă și civică, încrederea în abilitățile proprii, adaptabilitatea, competențele de rezolvare a problemelor.
Cel mai recent studiu UNICEF, “Dezvoltarea aptitudinilor non-cognitive la adolescentii din Romania” atrage atentia asupra importantei abilitatilor non-cognitive in dezvoltarea adolescentilor. Studiul face o trecere in revista a literaturii de specialitate, a politicilor publice care promoveaza dezvoltarea aptitudinilor non-cognitive, precum si a practicilor din domeniul educatiei, protectiei sociale si a sanatatii. De asemenea, identifica domenii de interes care sa aduca evidente pentru programele pentru adolescenti din Romania si vine cu o serie de recomandari.
Rezumatul studiului poate fi descarcat de AICI .