Preţul benzinei la pompă a crescut în primele cinci luni mai mult decât în UE 28 (11%). În pofida exploziei preţurilor la benzină, Petrom, principalul actor pe această piaţă, a înregistrat un profit în scădere cu 68% faţă de primul trimestru al anului trecut.
Deţinătoare a unor resurse ce o situează pe locul patru european la capitolul rezerve de ţiţei, potrivit estimărilor publicaţiei„Oil Gas Journal”, România este totodată campioană la scumpirile la carburanţi. De la începutul acestui an preţul benzinei, în special, a explodat, acest tip de carburant apropiindu-se vertiginos de valoarea de 6 lei litrul.
Creşterile de preţuri le-au depăşit pe cele înregistrate în Austria, ţara de origine a principalului producător de carburanţi din România, respectiv OMV Petrom, dar şi pe cele din UE 28. Benzina s-a scumpit la poarta rafinăriilor (fără taxe adică) cu 24,36% în România, cu 23% în UE 28 şi doar cu 17% în Austria. Cum taxele incluse în preţul final, respectiv acciza şi TVA, s-au menţinut la acelaşi nivel, în preţurile finale impactul a fost mai mic. Majorările s-au simţit în cazul benzinei în proporţie de 12,33% în România, 11,21% în UE 28 şi de 8,7% în Austria. În cazul motorinei, majorările în România, UE 28 şi Austria au fost de 13,41%, 13,38% şi, respectiv, de 6,8% dacă vorbim de preţuri fără taxe. Scumpirile au fost de 7,5%, 7,79% şi 3,85% în cazul preţurilor fără taxe (vezi tabel).
Care sunt cauzele scumpirilor?
Citeste continuarea pe Money.ro