Un număr de 105.600 de români și-au făcut minivacanța de Paște în diverse stațiuni din țară, cheltuind 31,2 milioane de lei doar pe servicii turistice (cazare și mâncare.), cele mai căutate fiind pensiunile, care au primit în acest an aproximativ 65.000 de turiști, potrivit datelor prelucrate de Federația Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).
Anul acesta, între minivacanţa de Paște şi cea de 1 Mai există trei săptămâni de muncă. Din cauza veniturilor în scădere mai mici, românii care îşi permit să plece în vacanţa sunt determinaţi să aleagă între aceste două minivacanţe. Chiar dacă vremea în această perioada este destul de capricioasă, iar în ultimii ani resursele financiare alocate pentru petrecerea sărbătorilor de primăvară s-au redus, sărbătorile pascale generează un flux sporit de turişti spre destinaţiile turistice.
Ofertele au fost pentru toate categoriile, de la pachetele turistice oferite de pensiunile din zona rurală până la city break-uri, ideale pentru minivacanţă de Paşte. Numarul aproximativ de locuri puse la dispozitie in cadrul structurilor de cazare din Romania a ajuns la 136.400, dintre care 105.600 reprezinta numarul aproximativ de locuri vandute pentru sarbatorile de Paste din acest an.
Locul întâi în topul preferinţele romanilor privind petrecerea sărbătorilor pascale este ocupat şi anul acesta de pensiunile rurale, iar cele mai solicitate destinaţii au fost zonele Bran-Moeciu, Bucovina, Vrancea, Sibiu (Mărginimea Sibiului), Maramureş şi Buzău. Au fost puse la dispoziție 75.000 de locuri în cadrul structurilor de cazare din zonele rurale, dintre care s-au vandut 65.000 de locuri. Pe lângă produse tradiţionale şi petreceri în aer liber, ofertele au inclus plimbări cu căruţa sau ateliere interactive de încondeiat ouă. Turișii ajunși la pensiuni au cheltuit 19,5 milioane de lei doar pe cazare și masă.
Pe locul doi se află staţiunile montane, iar dintre acestea cele mai solicitate au fost structurile de cazare de pe Valea Prahovei. Au fost puse la dispozitie 30.000 de locuri, dintre care s-au vândut 22.000 de locuri. Turiștii au cheltuit aici 6,6 milioane de lei. Dupa mulți ani, iubitorii de schi au putut practica sporturi de iarnă și în această perioadă.
Din oferte nu a lipsit masa cu produse tradiţionale, însă au fost şi meniuri speciale, dar şi meniuri alternative pentru cei cărora nu le place carnea de miel. Familiile care au mers cu copiii la munte, i-au putut lăsa pe cei mici în ateliere de creație, în cadrul cărora au învățat să vopsească ouă sau să confecţioneze felicitări de Paşte şi au primit cadouri de la Iepuraş.
Datorită tarifelor mici, românii și-au petrecut Pastele şi în diferite staţiuni balneoclimatice. Astfel, au fost puse la dispoziție 28.000 de locuri, dintre care 18.000 au fost locuri vândute. Turiștii au lăsat în stațiunile balneare aproape 4,9 milioane de lei.
Hotelieri de pe litoral au avut oferte pentru turiştii care au vrut să petreacă Paştele la malul mării, litoralul nefiind o destinaţie tradiţională pentru această sărbătoare. Majoritatea unităţilor care au pregătit totuşi pachete au fost în Mamaia, iar ofertele au inclus excursii la mănăstiri din Dobrogea. Au fost puse la dispozitie 2.800 de locuri, dintre care doar 300 au fost vandute. În comparație cu anii trecuți, numărul hotelurilor deschise pe litoral în perioada Paștelui a crescut. Datorită serviciilor complete oferite pasionaţilor de pescuit şi inedit, au fost puse la dispozitie 600 de locuri în cadrul structurilor din Deltei Dunării, dintre care doar 300 locuri au fost vândute.
Gradul de ocupare a ajuns pâna la 86% în zona rurală și a coborât treptat, în funcție de preferințele turiștilor, pâna la 73% în zona montană, 64% în structurile balneare, 50% în Delta Dunării și 10% pe litoral.
În ceea ce priveşte turismul extern, numărul redus de zile libere, coroborat cu situaţia financiară dificilă în care se afla o mare parte a românilor, a făcut ca interesul pentru petrecerea Paştelui în străinătate să fie scăzut, comparativ cu anii trecuţi.
O mică parte dintre românii au ales să petreacă vacanţa de Paşte şi în destinaţii precum Roma, Atena sau Ierusalim, fiind atraşi de semnificaţia religioasă. Cele mai solicitate destinaţii externe au fost, însă, cele din aproprierea ţării – Bulgaria şi Grecia. Aproximativ 5.000 de români și-au petrecut vacanța de Paște în străinatăte și au cheltuit peste 1.300.000 euro pentru servicii turistice.