Salvați Copiii România încheie vineri inițiativa „Grădinițe estivale”, unul dintre cele mai de succes proiecte din cadrul programului de Educație preșcolară pentru copiii din categoriile defavorizate, „Şanse egale pentru toţi copiii, într-o societate fără discriminare”. Lansată în parteneriat cu fundaţia caritabilă IKEA Foundation, această inițiativă a pornit din nevoia de a diminua fenomenul abandonului școlar și a reduce decalajul la învăţătură pentru copiii aflaţi în pragul excluziunii sociale și a prevăzut inaugurarea a 30 de grădinițe (câte zece în fiecare an) funcționale pe perioada verii.
Anul acesta, în program au fost implicate zece grădinițe din București și județele Argeș, Constanța, Dâmbovița, Iași, Dolj și Tulcea. Practic, în ultima lună, copiii au beneficiat de cursuri gratuite, Salvați Copiii și IKEA Foundation asigurându-le materialele didactice, câte o gustare zilnică și o serie de produse igienico-sanitare. Ulterior, după data de 15 septembrie, copiii care încheie cursurile vineri vor fi înscrişi la grădiniţă sau şcoală şi vor fi monitorizaţi pe tot parcursul anului şcolar.
Până acum, rezultatele programului au fost mai mult decât încurajatoare. Astfel, 94% din copiii participanți au continuat o formă de învăţământ, pondere ce ajunge, în cazul anumitor grădinițe, la 100%. Mai mult, din cei înscriși la școală, 85% au finalizat clasa I, iar din cei înscrişi la grădiniţă, 90% au continuat în anul şcolar următor.
Reamintim că proiectul a fost inițiat în contextul în care România alocă cele mai mici sume pentru educația preșcolară din Uniunea Europeană, are una dintre cele mai mari rate ale abandonului școlar și împarte cu Bulgaria primul loc în topul sărăciei și excluziunii sociale în rândul copiilor mai mici de șase ani, după cum reiese din raportul „Educația și îngrijirea copiilor preșcolari”, publicat recent de Comisia Europeană.
De altfel, de peste două decenii, țara noastră se menţine în topul primelor 5 ţări europene cu cea mai mare rată de abandon şcolar. Rată ce este mult mai mare în cazul categoriilor defavorizate de copii, în special în rândul celor de etnie romă, dovadă că peste trei sferturi dintre copiii romi care abandonează şcoala nu au parte de educaţie preşcolară. Alte cifre relevante despre accesul copiilor romi la educație: 70% nu merg la grădiniță, 80% dintre tinerii care nu ajung niciodată la şcoală sunt de etnie romă, iar 38% dintre aceştia sunt analfabeţi funcţionali. Mai mult, la vârsta de 6 ani, ponderea copiilor romi care sunt la școală este de peste 5 ori mai mică decât media națională.
„Pentru cei mai mulți dintre noi, condițiile în care trăiesc acești copii sunt de neconceput. Adesea, vorbim de medii familiale destrămate, de un nivel de trai crâncen, de acces extrem de redus la utilități. Și, cu toate acestea, de-a lungul verii, zeci de copii au bătut kilometri buni pentru a ajunge la grădiniță, singuri sau de mână cu părintele, purtând în gând speranța că își pot deschide astfel poarta către un viitor mai bun. Credem că proiectul Grădinițelor estivale a fost unul extrem de reușit, care și-a depășit cu mult obiectivele inițiale, motiv pentru care nădăjduim că, într-o formă sau alta va fi continuat: de altfel, metodologia de lucru a fost deja înaintată către Ministerul Educaţiei, iar unele grădinițe din țară au început deja să implementeze programul cu resurse proprii”, a declarat Gabriela Alexandrescu, președintele executiv al Organizației Salvați Copiii.
„IKEA Foundation dezvoltă, alături de partenerii săi, proiecte care susțin accesul la o educaţie de calitate pentru toți copiii. Un astfel de exemplu este și proiectul Grădinițe estivale, derulat în țara noastră. În vara aceasta am vizitat împreună cu un grup de angajați ai magazinului IKEA din România patru grădinițe estivale, în cadrul unui program dezvoltat de IKEA Foundation – IWitness. Programul IWitness oferă angajaților IKEA din toată lumea șansa să cunoască proiectele în care se implică IKEA Foundation și pentru care chiar ei donează bani în fiecare an. Proiectul Grădinițe estivale a fost gândit pentru copiii din categorii defavorizate, care nu se pot bucura de vacanța de vară la fel ca majoritatea copiilor. Pentru ei, mersul la grădiniță este, de cele mai multe ori, mai frumos decât acasă, tocmai pentru că doar acolo au culori, cărți de colorat, jocuri, învață cântece și poezii și se joacă cu copii de vârsta lor. Dincolo de bucuria acestor momente, cei mici află ce înseamnă să urmeze un program de învățare bine gândit pentru ei. Rezultatul este că devin curioși și își doresc să meargă la școală, ceea ce contează foarte mult pentru viitorul lor”, declară Raluca Buzea, PR Responsible IKEA România.
Despre programul „Şanse egale pentru toţi copiii, într-o societate fără discriminare”
Beneficiari: 8.700 de copii şi familiile acestora, beneficiari ai serviciilor de Consiliere psihologică şi educaţională; 18 000 de copii informaţi şi educaţi cu privire la eliminarea discriminării copiilor cu nevoi educaţionale şi emoţionale speciale; 1.800 de părinţi cu abilităţi îmbunătăţite de educaţie pozitivă; 900 de profesionişti cu abilităţi crescute de a elabora planuri de evaluare şi intervenţie psiho-socială pentru copii vulnerabili;
Durată: 36 de luni (1 iulie 2012 – 30 iunie 2015)
Buget: 1,8 milioane Euro, asigurat de IKEA Foundation