Preşedintele Federaţiei Organizaţiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC), Gabriela Coman, a cerut miercuri, de Ziua Internaţională a Drepturilor Copilului, într-o dezbatere în Parlament, creşterea vârstei la care copilul poate fi instituţionalizat de la doi la trei ani.
Gabriela Coman, fost secretar de stat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepurilor Copilului, a cerut miercuri ministrului Muncii, Mariana Câmpeanu, şi parlamentarilor prezenţi la conferinţa organizată de UNICEF cu ocazia Zilei Internaţionale a Drepturilor Copilului să analizeze posibilitatea de creştere de la doi la trei ani a vârstei de la care copilul poate fi instituţionalizat. potrivit Mediafax.ro
“Ar fi un mare pas pentru copii. Vă solicit să analizaţi o propunere de modificare a Legii 272 privind protecţia drepturilor copilului, în sensul de a interzice ca minorii mai mici de trei ani să fie instituţionalizaţi. Propun ca acest lucru să fie aplicat începând cu 1 ianuarie 2015, pentru a da astfel posibilitatea autorităţilor locale să fie pregătite şi să aibă resursele umane şi financiare”, a declarat Gabriela Coman.
Ea a precizat că instituţionalizarea nu reprezintă o soluţie pentru creşterea şi dezvoltarea copilului şi, deşi este o măsură practicată de autorităţile locale, un studiu recent a demonstrat că ea nu afectează doar dezvoltarea armonioasă a copilului, ci şi structura creierului.
Preşedintele FONPC a mai spus că evitarea instituţionalizării până la trei ani este posibilă prin intensificarea reintegrării în familia naturală prin adopţie sau prin apelarea la familii de plasament. “Există ţări în care este interzisă plasarea copiilor în instituţii până la cinci sau până la şapte ani. Eu am încercat ca secretar de stat să interzic instituţionalizarea copiilor români până la şapte ani, dar este adevărat că la acel moment resursele nu permiteau o asemenea măsură. S-a ales atunci interzicerea instituţionalizării până la doi ani”, a explicat Gabriela Coman.
Ministrul Muncii, Mariana Câmpeanu, a declarat că susţine această propunere.
Instituţionalizarea copiilor mici produce modificări în structura creierului, aceştia au probleme de discernământ, de control al impulsurilor şi de păstrare a amintirilor, dar şi un coeficient de inteligenţă scăzut, rezultă dintr-un studiu realizat de trei cercetări americani pe copii români.
Studiul Bucharest Early Intervention Project (BEIP), demarat în anul 2000 de trei cercetători americani, a analizat efectele instituţionalizării asupra dezvoltării creierului şi comportamentului copiilor prin comparaţie cu copii care nu au fost instituţionalizaţi sau care au fost plasaţi în asistenţă maternală.
Cercetările de până acum au demonstrat că minorii plasaţi în asistenţă maternală au mai puţine tulburări emoţionale şi anxietăţi în comparaţie cu aceia care au continuat să trăiască în instituţii, dar şi faptul că momentul intervenţiei contează foarte mult.